De BMW 5-serie is alweer toe aan z’n facelift en deze is vandaag bekendgemaakt. Het Beierse merk heeft jarenlange ervaring en finetuning weten samen te vatten in een bolide die uiterst goed rijdt én zeer luxe is. Voor velen rijders een favoriet en in het zakelijke segment misschien wel in ieders top-3. Wat direct opvalt aan deze ‘nieuwe’ 5-serie is het feit dat BMW ook hier de wens omtrent het vergroten van de nieren doorvoert.
De BMW 5-serie krijgt een nieuw snoetje en daar is absoluut niets mis mee
Tuurlijk, in de basis is het gewoon de 5-serie zoals we die nu ook al kennen, maar het is toch altijd leuk om zo’n facelift te zien. Vooral omdat deze in de meeste gevallen altijd weer nét iets beter lijkt dan het model waar je net gewend aan raakt. Ook bij de facelift van de 5-serie is dit het geval. Meest opvallende aspect: de grotere grille – ofwel ‘niertjes’ zoals BMW dat noemt.
Ondanks het feit dat BMW ook hier weer iets meer body toegevoegd heeft aan de grille, stoort het geen moment. De grille is vooral iets wijder geworden en ietwat lager geplaatst dan bij de huidige 5-serie. Een andere opvallende verandering is het feit dat de koplampen nu twee naast elkaar geplaatste ‘L-vormige’ lampen heeft voor de dagrijverlichting. Daarnaast zijn de koplampen slanker en ‘scherper’ gestyled – wat ons betreft een zeer geslaagde verandering.
Het geheel wordt afgemaakt met een wijziging in de luchtinlaten van de voorbumper en de toevoeging van mesh roosters. De achterzijde kent eveneens enkele wijzigingen, al zijn deze veel subtieler dan aan de voorkant. Ook hier zijn de lampen, de bumper en de diffuser lichtelijk gewijzigd. Wat dat betreft blijft de auto aan de buitenzijde grotendeels hetzelfde, iets wat te verwachten is bij een facelift.
Het interieur en de krachtbronnen kennen eveneens wat aanpassingen
Om te beginnen heeft BMW het scherm van ’t infotainment-systeem vergroot, dit meet nu 12,3 inch. Daarnaast wordt standaard het BMW iDrive 7 Control System toegevoegd, met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. Wat betreft krachtbronnen introduceert deze 5-serie met vier verschillende versies. Een 530i met 248pk uit een 2,0-liter is de instapper. Daarna komt een 530e met 181pk uit een 2,0-liter viercilinder, gecombineerd met een 107pk sterke elektromotor – een gecombineerd vermogen van 288pk dus.
De 540i wordt eveneens met een mild hybride-systeem geleverd, wat goed zou zijn voor een gecombineerd vermogen van 335pk en 332Nm aan koppel. Het viertal wordt afgesloten door de ’topper’ en dat is de M550i xDrive. Deze 523pk en 553Nm aan koppel, zoals we dat ook gewend zijn van de huidige V8 in dat model. Echter, dit model krijgt wel een geupdate bodykit van M, waar we nog even op moeten wachten.
Bron: BMW