LVMH heeft het grootste voedings- en drankenbedrijf ter wereld, Nestlé, verslonden om het meest waardevolle bedrijf van Europa te worden. Waar eigenaar Bernard Arnault de rijkste man in Europa is, is zijn bedrijf nu het meest waardevolle in het continent.

LVMH haalt Nestlé in, dat werd gewaardeerd op $292.5 miljard (€242 miljard). Waarmee het een volle $20 miljard hoger ligt dan de $308,7 miljard van de Zwitserse voedselgigant Neste. LVMH is wereldwijd het 21ste meest waardevolle bedrijf. Apple staat bovenaan die lijst met een marktkapitalisatie van iets meer dan $2,1 biljoen.

LVMH

Als ‘s werelds grootste luxegroep omvat LVMH 75 primaire merken in vijf categorieën, waaronder Louis Vuitton, de champagne- en gedistilleerde groep Moët-Hennessey, en talloze high-end modehuizen als Dior, Kenzo, Givenchy en Fendi. Het conglomeraat verwierf onlangs ook de Amerikaanse juwelier Tiffany & Co. voor $15,8 miljard in de duurste deal in de geschiedenis van de luxebusiness.

Net als Louis Vuitton Moët Hennessy heeft Nestlé ook diverse megabedrijven onder hun dak zitten. Denk aan dranken- en voedingsconcerns als KitKat, Smarties, Rolo, Nescafé, Nespresso, Maggi en Lion.

De divisie mode en lederwaren was alleen al goed voor 86,5 procent van de winst in 2020. Selectieve detailhandel was goed voor 24 procent, parfums en cosmetica voor 12 procent, wijnen en gedistilleerde dranken 11 procent en horloges en sieraden op 7 procent.

Aandelenkoers

Terwijl LVMH-aandelen in de eerste helft van 2020 aanzienlijk daalden, waren ze begin november teruggekeerd en sloten ze het jaar af met een winst van bijna 24 procent. De aandelenkoers van LVMH is zelfs met bijna 43 procent gestegen sinds vorig jaar rond deze tijd.

“In een context die onzeker blijft, zelfs in de hoop dat vaccinatie ons een glimp geeft van het einde van de pandemie, zijn we ervan overtuigd dat LVMH in een uitstekende positie verkeert om voort te bouwen op het herstel waarnaar de wereld wenst in 2021 en om verder te gaan om onze voorsprong op de wereldwijde luxemarkt versterken, ”zei Bernard Arnault in een verklaring.

Daling omzet

In totaal daalde de omzet van LVMH met 16 procent tot $53 miljard (€44,7 miljard) in 2020, wat gezien de omstandigheden helemaal niet slecht is.  Vooral de divisie mode en lederwaren hield goed stand. Gedurende 2020 daalde de organische omzet van deze divisie met slechts 3 procent en vertegenwoordigde daarmee 86,5 procent van de winst van LVMH in 2020.

store

Ook de verkoop van LVMH in Azië ging door alsof er niks aan de hand is. De groep registreerde vorig jaar 34 procent van zijn omzet in Azië (een stijging van 21 procent op jaarbasis). Daarentegen daalde de verkoop in Europa met 24 procent.