Rolex mag zich gerust de koning van de Zwitserse horloge industrie noemen. Volgens een groot rapport dat door het horloge databedrijf WatchPro is opgesteld, was Rolex in 2020 goed voor een kwart van de omzet van alle Zwitserse horlogeverkopen. In totaal maakte het bedrijf een totale omzet van liefst $8.5 miljard, wat neerkomt op dik 7 miljard in euro’s. Dat zijn prima statistieken, al zeggen wij zelf.

Rolex overheerst de Zwitserse horlogemarkt

Rolex heeft veel grote concurrenten in de Zwitserse horlogemarkt die zich in min of meer dezelfde prijsklasse bevinden. Zo behoren Patek Philippe, Audemars Piguet en ook merken als Breitling, Swatch en TAG Heuer tot de grootste concurrenten – bekende namen dus. Een jaar eerder was het percentage omzet van Rolex in de Zwitserse horlogemarkt nog 22 procent. De stijging betekent dus dat de populariteit van Rolex nog altijd toeneemt.

De toename is vrij indrukwekkend, aangezien er nog altijd een mondiale crisis heerst. In totaal is het aantal Rolex modellen dat is geproduceerd afgenomen met 19%, wat neerkomt op een vermindering van 170.000 modellen. In totaal zijn er in 2020 zo’n 810.000 horloges gemaakt. Hier staat echter tegenover dat de gehele horloge-industrie een vrije val heeft gekend, waarbij 14% van de totale markt is gedaald.

Ook blijft Rolex – net als in 2020 – ook in 2021 nog veel nieuwe modellen uitbrengen. Zo werd vorige week de nieuwste collectie van 2021 getoond, waarbij vooral de nieuwe Explorer uit het oog sprong.

Horloge-industrie

Op plek twee in de lijst van de grootste Zwitserse horlogemerken staat Omega, als we puur kijken naar marktkapitalisatie. Omega heeft ondanks de algehele afname in de horlogemarkt een omzet van $3 miljard weten te realiseren – ook een knappe prestatie. Plek drie is weggelegd voor Cartier, dat de grote omzet vooral te danken heeft aan een fikse daling in prijs van de modellen die ze aanbieden.

Rolex doet dus goede zaken en er is blijkbaar meer nodig dan een mondiale crisis om de koning onder de horloges van de troon af te krijgen. Wij zijn benieuwd of het de komende jaren een ander merk lukt om de concurrentie met het luxemerk aan te gaan.

rolex