Bij luxe modemerken denken de doorgaans aan Gucci, Hermès, Dior, Chanel, Louis Vuitton, Prada én Balenciaga. Járenlang slaagde Gucci erin om het populairste modemerk ter wereld te zijn, op basis van Google zoekresulaten, vermeldingen op sociale media en betrokkenheidsstatistieken, maar aan alles komt een eind. Balenciaga is de nieuwe nummer 1.

Aanvoerder van het Lyst Index Q3-rapport voor 2021: Balenciaga

Woensdag onthulde het Lyst Index Q3-rapport voor 2021 dat Balenciaga momenteel het populairste kledingbedrijf ter wereld is. De Lyst Index rangschikt ieder kwartaal de topmerken en producten van mode. Naar eigen zeggen trekken ze jaarlijkse 150 miljoen individeuen richting de site om artikelen van wel 17.000 merken en winkels te bekijken en te kopen.

Om tot de ranking te komen maakt Lyst gebruik van het winkelgedrag, inclusief conversiepercentages en verkopen. Maar ook Google-zoekgegevens, evenals vermeldingen op sociale media en betrokkenheidsstatistieken over een periode van drie maanden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Balenciaga (@balenciaga)

Het van origine Spaanse modehuis behaalde de eerste plaats na een reeks spraakmakende nieuwsberichten, die ervoor zorgden dat het bovenaan de krantenkoppen van de luxewereld bleef. Met name de terugkeer van het label naar het produceren van couture in juli, de eerste collectie in 53 jaar, zorgde voor een positieve oproer.

Kort daarna kondigde het merk aan dat het zou gaan samenwerken met Kanye West aan ‘merch’ voor de augustus-release van zijn nieuwe album Donda. En in september trok Kim Kardashian de aandacht op het Met Gala toen ze kwam aanzetten in een opmerkelijke zwarte jurk die letterlijk alles bedekte, ook haar gehele gezicht. Het aantal zoekopdrachten naar het merk steeg na het evenement met 505%.

“Nu we de laatste en meest commercieel belangrijke periode van het jaar ingaan, hopen merken dat consumenten kiezen voor een ‘revenge’ feestdagen periode met hogere uitgaven, waarbij het aandeel van luxegoederen in de portemonnee niet daalt door uitgaven aan reizen of ervaringen. Ondanks de aanhoudende onzekerheid in de wereld zien de signalen voor de sector er veelbelovend uit,” aldus de Lyst Index voor het derde kwartaal van 2021.

Gucci moet genoegen nemen met de tweede plaats

Toch is het geen reden tot ongerustheid voor het Florentijnse huis. Gucci maakte namelijk alsnog een omzetstijging van 86% ten opzichte van het tweede kwartaal. Dior gaat naar huis met de bronzen plak, na de opening van de nieuwe tentoonstelling Christian Dior: Designer of Dreams in het Brooklyn Museum. Gevolgd door nummer vier Prada en nummer vijf Louis Vuitton. Verder in de lijst zien we merken als Nike, Bottega Veneta, Versace, Fendi en Saint Laurent.

Klik hier om de volledige lijst tot je te nemen.