In de nieuwste ranglijst van het gerenommeerde Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand staat het Duitse luxe-automerk opnieuw op de achtste plaats, een positie die Mercedes-Benz al sinds 2018 op zijn naam schrijft. “Mercedes-Benz een producent van premium auto’s, fabrikant van bedrijfsvoertuigen en pionier op het gebied van techniek en mobiliteit,” luidt de omschrijving van Interbrand.

Mercedes-Benz

Een grote verassing is het niet perse, want dit is dus al het zesde opeenvolgende jaar dat Mercedes-Benz als enige is opgenomen in de top 10 als meest waardevolle luxe automerk ter wereld. Sinds 2020 is de merkwaarde met 3% gestegen tot $ 50,866 miljard. Het enige automerk dat hoger is geplaatst, is Toyota, dat met $ 54,107 miljard op positie 7 staat. Hiermee zijn ze waardevoller dan giganten als Louis Vuitton, McDonald’s, Nike, Disney, Tesla, Facebook én BMW.

‘Best Global Brands’ top 100

Het Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand brengt al sinds 1999 jaarlijks de top 100 ‘Best Global Brands’ uit. De zorgvuldig samengestelde index bevat de top 100 van de meest waardevolle merken ter wereld.

Mercedes-Benz GLS 580 Lengers Yachts Prestige 590 jacht Pure Luxe

Founder Pure Luxe, Floris Wyers, naast een Mercedes-Benz GLS 580

De gerenommeerde ranking is is samengesteld op basis van drie criteria: ‘De financiële prestaties van de producten of diensten van het merk’, ‘De rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en ‘De kracht van het merk als het gaat om het veiligstellen van toekomstig rendement voor de onderneming’.

“Trots”

“Onze hernieuwde plaatsing in de top 10 en de toegenomen merkwaarde zijn successen waar wij als Mercedes-Benz team erg trots op zijn. Het resultaat bevestigt nogmaals onze strategische koers – als onderneming, maar ook qua merkpositionering. Mercedes-Benz evolueert over alle merken heen van het traditionele begrip luxe naar een moderne interpretatie die aspecten als benaderbaarheid, innovatie en individualiteit benadrukt, een bewustzijn voor een wereld van nieuwe mogelijkheden creëert en daarmee enthousiasme voor duurzame mobiliteit opwekt”, vertelt Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing bij Mercedes-Benz AG.