Ook al wordt hij zelf niet graag zo genoemd, is Bas Smit een influencer van de bovenste, Nederlandse plank. Met een flinke dosis humor en dansvideo’s probeert hij iedere dag een glimlach op de gezichten van zijn 873 duizend volgers te toveren. Daarnaast onderneemt hij erop los en werk hij samen met een boodschappenlijst aan bedrijven. Daar is kortgeleden een wereldspeler bijgekomen: Amazon. “Twee jaar naar dit moment toegewerkt en megatrots dat nu alles rond is.”

Bas Smit heeft een belang in een stuk of 20 bedrijven

Hij is sporadisch te vinden op allerlei sociale mediaplatformen en radiostations, maar wie denkt dat hij de hele dag zit te lachen en gieren op Instagram, heeft het mis. Quote heeft het over 20 á 30 bedrijven, maar tegen AT5 zei hij zelf dat hij samen met zijn vrouw ‘iets van negentien bedrijven’ heeft. In gesprek met RTL Z claimt hij echter ‘een stuk of twintig’. “Het fluctueert, soms komt er wat bij en soms gaat er wat af,” aldus de 40-jarige.

Bas Smit bezit samen met zijn vrouw Brasserie Van Dam en zet hij zich in voor verscheidene goede doelen, middels feestelijke acties. Daarnaast is hij mede-eigenaar van Gamechangers B.V., The Healthy Snackbox, Vidley Videowenskaarten en Innovendo Holding BV. Ook is Smit de initiatiefnemer van de de Engelse (snel)bezorgdienst Zapp in Amsterdam en stort hij zich alweer op een nieuw project: vegan ijsjes van The Lickin’ Company. Ook is hij verbonden aan The Padellers, die verdeeld over heel Nederland meer dan 60 padelbanen hebben liggen.

Webshop Smit&Co samenwerking met Amazon

Maar dan missen we eigenlijk nog één grote onderneming: webshop Smit&Co. Hierop verkoopt Smit allerlei producten als kaarsen, eten, cadeautjes en kleding – met winstoogmerk, maar ook deels voor het goede doel. Via zijn eigen Instagram en een interview met De Ondernemer heeft hij vol trots aangekondigd te gaan samenwerken met Amazon. “Samen met Amazon en Prime Video ga ik m’n (internationale) ambities op het vlak van ondernemen & content waarmaken”, schrijft Smit in een story op Instagram.

Foto: Instagram | @Bassmit

Smit vertelt dat hij in het verleden al wel vaker is benaderd door andere streamingsdiensten, maar het totaalpakket dat Amazon hem te bieden heeft – “e-commerce, content én charity” – heeft de doorslag gegeven. “Zij zorgen voor de traffic en het bereik voor elke ondernemer in Nederland, groot of klein, die iets te verkopen heeft.”

Prime Video

Voor de 40-jarige, goedlachse ondernemer is ook een rol weggelegd bij de streamingsdienst van Amazon, Prime Video. “Ik ga geen shows presenteren, wees gerust, maar misschien krijg ik straks wel te maken met het echte camerawerk, dat ben ik nog niet gewend,” zegt Smit. Kaja Wolffers, Head of Content Acquisition Benelux bij Prime Video, vindt de content die Smit nu zelf al maakt “ontzettend inspirerend” en noemt met hem samenwerken ” breder dan content alleen.”