Steeds meer bedrijven (zoals Samsung, Coca-cola, Gucci, McDonald’s en Nike), beroemde individuen en andere instanties beginnen voorzichtige eerste stappen te zetten met Non-fungible tokens (NFT). Ook de autoindustrie kan het zich niet permitteren om achter te blijven, ook al hebben haast alle grote automerken in 2021 hun beste jaar ooit meegemaakt, en dus gaat het Italiaanse automerk Lamborghini volgende week zijn eerste NFT’s uitbrengen.

Eerste NFT van Lamborghini wordt volgende week een feit

Zoals we al vaker hebben gezien koppelt het merk uit Sant’Agata Bolognese de token aan een fysieke component, de zogenaamde Space Key. Dat is een stuk koolstofvezel dat door Lamborghini de ruimte was ingestuurd in 2020 en bevat een unieke QR-code waar de toekomstige eigenaar mee naar NFT kan gaan. Om de koolstofvezel sleutel en de NFT net zo gelimiteerd en exclusief te houden als hun line-up aan sportauto’s, worden er slechts vijf sleutels geproduceerd.

Lamborghini-NFT

De automaker piepte de Zwitserse kunstenaar Fabian Oefner om tot een geslaagd project te komen. Hij legde 1500 individuele onderdelen vast op camera van een desintegrerende Lamborghini Aventador Ultimae , die op z’n baan naar de aarde uit elkaar valt, om die vervolgens om te vormen tot vijf opeenvolgende momentopnames. In tegenstelling tot veel andere NFT’s die zijn opgebouwd uit pixels, zegt Lamborghini op zijn NFT-pagina dat de werken in feite een composiet van duizenden echte foto’s zijn.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lamborghini (@lamborghini)

Al zodoende bestaat iedere NFT uit 600 miljoen pixels. Eigenaars kunnen daarop inzoomen om “hyperrealistische verborgen details” te aanschouwen. “Voor mij is Space Time Memory een analogie met de herinneringen die we in het leven maken”, aldus Fabian Oefner. “Herinneringen zijn geworteld in de fysieke wereld; we maken ze in werkelijkheid. Die slaan we dan op in onze hersenen, wat je de digitale wereld zou kunnen noemen.”

Space Keys in de ruimte

De fysieke Space Keys hebben zelf ook een unieke reis afgelegd. De vijf unieke tokens werden door Lamborghini naar het ISS gestuurd als onderdeel van een onderzoeksproject. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming werd het materiaal onderworpen aan allerlei tests om te zien hoe deze vezels reageren in extreme, onaardse omgevingen. Na zeven maanden werden de tokens terug naar de aarde gestuurd, waarna Oefner ze voorzag van een QR-code en plaatste ze als kers op de taart in een blok aluminium.

“De NFT-gemeenschap is vooral jong en gericht op innovatie. Het was dus een logische stap”, aldus Lamborghini-CEO Stephan Winkelmann. Volgens hem betekent de lancering van de digitale kunst een test voor het bedrijf om te zien of NFT’s in potentie rendabel zijn.

 

De digitale kunstwerken zullen vanaf 1 februari om 16:00 worden geveild op Lamborghini’s nieuwe NFT-website. De veilingen van de NFT’s gebeurt in samenwerking met RM Sotheby’s en NFT PRO en zullen om de beurt worden geveild. Op iedere Space Key kan 75 uur en 50 minuten geboden worden. Precies even lang als dat Apollo 11, de missie die de eerste mensen op de maan zette, nodig had om de aarde te verlaten en in een baan rond de maan te arriveren.