Heesen Yachts is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Steeds meer bedrijven die in handen zijn van steenrijke Russische eigenaren met banden met het Kremlin gaan langzamerhand wellicht richting een faillissement. De scheepswerf uit Oss probeert via het Nederlandse rechtssysteem van de eigenaar, Vagit Alekperov, af te komen, maar zonder succes.

Vagit Alekperov, eigenaar van Heesen Yachts

Heesen Yachts werd in 1978 opgericht door Frans Heesen en laten in 2008 overgenomen door Topaz Investment International, de investeringsmaatschappij van Vagit Alekperov. Hoewel de 71-jarige begon als arbeider op een booreiland in de Kaspische Zee, is hij naast eigenaar van de Nederlandse scheepswerf de oprichter van Lukoil, de op een na grootste oliemaatschappij van Rusland.

NOS meldt dat de Rus voor zeker € 4,8 miljoen aan vastgoed bezit in Nederland. Als mede-eigenaar van de Russische olieproducent is hij volgens hen ook betrokken bij negentien Limburgse percelen die onder meer voorzien zijn van pompstations van Lukoil.

Zijn vermogen wordt door Forbes geschat op maar liefst $ 19,2 miljard, terwijl hij op Bloomberg Billionaires Index op plaats 100 staat met een geschat vermogen van $ 16,9 miljard.

Sanctielijst(en)

Vanwege de oorlog in Oekraïne hebben diverse Westerse overheden rijke Russen op sanctielijsten gezet. Heesen, die sinds de oprichting meer dan 170 jachten heeft afgeleverd, vreest dat ook Alekperov op een Europese lijst komt te staan en willen daardoor, voor het zover is, van hem af. Hij staat namelijk al wel op een Britse (en Australische) sanctielijst, terwijl sanctie-experts nog altijd twijfelen over de werking ervan.

Kort geding

Dit houdt onder meer in dat Heesen Yachts niet meer welkom op grote, internationale jachtshows en mogen er geen belangrijke onderdelen uit bijvoorbeeld Groot-Brittannië meer geleverd worden. Een logische gevolgtrekking is dat de scheepswerf in financieel slecht weer te beland zodra daar nog meer bijkomt.

Om dat te voorkomen probeert Heesen alle aandelen van de Rus onder te brengen in een nieuwe stichting, maar daar wil een Amsterdams notariskantoor niet aan meewerken. Volgens hen kan dit gezien worden als het ontwijken van de sanctieregels. Hierdoor besloot de werf een kort geding aan te spannen, maar ook dat plan viel in het water, want de rechtbank in Amsterdam gaf het notariskantoor gelijk.

Hoe nu verder, is onduidelijk. Er wordt door het bedrijf al gesproken over een faillissement, wat betekent dat duizenden mensen hun baan verliezen en toeleveranciers de dupe worden. De rechtbank beaamde de zorgen van de scheepsbouwer, maar oordelende dus wel dat het notariskantoor zorgvuldig heeft gehandeld.