Ferrari is van plan om 15 auto’s tegen 2026 uit te brengen, inclusief nieuwe een hypercar, een EV en de opvolger van de LaFerrari. Maar voor het zover is, zal het Italiaanse automerk debuteren met hun allereerst SUV, de Purosangue. De afgelopend maanden doken er gelekte beelden van de auto op, maar Ferrari heeft aangekondigd dat ze de Purosangue in november van dit jaar officieel debuteren.

Debuut van de Ferrari Purosangue

Ferrari had het voor het eerst in 2018 tijdens de Capital Markets Day over de SUV. Hoewel we ondertussen ruim vier jaar verder zijn, is het echter nog steeds niet uitgebracht. Tijdens de Capital Markets Day van 2022 is er eindelijk een releasedatum genoemd:  In september presenteren de ingenieurs uit Maranello hun allereerste SUV, compleet met de machtige V12-motor.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ferrari Purosangue (@purosanguepage)

Met de Purosangue voegt Ferrari zich bij merken als Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin en Lamborghini op de lijst van high-end merken die hun eigen SUV ontwikkeld hebben. Met name de Lamborghini Urus is een goed voorbeeld van hoe dit groots kan uitpakken. In 2021 was deze razendsnelle SUV goed voor 60% van de Lamborghini-verkopen en zorgde er mede voor dat het automerk uit Sant’Agata Bolognese een recordjaar boekte.

Of Ferrari net zo succesvol wordt in deze categorie, zal de toekomst uitwijzen. Maar goed, de SUV van het merk moet nadrukkelijk niet het populairste model worden van hun stal. “De Purosangue wordt niet ons meest relevante product als het om volume gaat”, aldus Benedetto Vigna, de CEO van Ferrari.

20% van alle verkopen

Terwijl de Purosangue voor ongeveer 20% van alle verkopen moet gaan gelden, zullen de Icona-serie en de nieuwe hypercar echter veel exclusiever zijn. Ferrari zegt dat het deze voertuigen op minder dan 5% van de totale leveringen zal beperken, terwijl de Special Series-modellen zoals de 812 Competizione / 812 Competizione A ongeveer 10% van alle verkopen voor hun rekening nemen.

Tegen 2026 zal tevens 60 % van al het aanbod hybride en puur elektrische aandrijflijnen hebben, terwijl de resterende 40 % procent wordt vertegenwoordigd door ICE-aangedreven auto’s. Over aandrijflijnen gesproken, Ferrari blijft de mond houden over hoeveel vermogen de V12 zal leveren in de Purosangue, maar we weten wel dat hij 830 pk pompt in de 812 Competizione.

Kortgeleden deelde het automerk ook al beelden van de Ferrari SP48 Unica, een one-off gebaseerd op de F8 Tributo