Tegenwoordig hoef je niet zo gek veel te kunnen om in het geld te kunnen zwemmen. Sterker nog: er zijn ‘TikTokkers‘ die in 2021 het drievoudige verdienden van CEO’s van succesvolle bedrijven. Ook modellen op Instagram, die enkel en alleen foto’s van zichzelf delen, hebben een goed verdienmodel te pakken.

Hoe Alexa Collins uit Miami haar brood op de plank krijgt

Alexa Collins, uit Miami, Florida, geeft toe dat haar ouders boos waren toen ze op 21-jarige leeftijd stopte met studeren om haar droom na te jagen, maar zelf wist ze naar eigen zeggen al dat ze een “geweldige carrière” tegemoet ging.

Nu heeft de influencer 2 miljoen volgers en is ze naar eigen zeggen binnen. “Ik ben nu miljonair, ik verdiende mijn eerste $ 1 miljoen vlak voordat ik een miljoen volgers had, dat voelde best geweldig. Mijn vriend Tom en ik hebben zelfs samen een huis gekocht. Het is een huis met vier slaapkamers, we hebben een zwembad in de achtertuin. Het is echt leuk en het is ons eerste huis, dus we zijn enthousiast.”

Het model is woonachtig in Miami, maar reist voor haar ‘werk’ de hele wereld over. Daarnaast spendeert ze haar geld en tijd zoals iedere cliché ‘influencer’. Reisjes naar Italië, merkkleding- en items overvloed aan (Louis Vuitton, Prada, Saint Laurent en Christian Dior) aanschaffen en fotoshoots. Daarbij zullen er gedurende haar periode op social media ook de nodige cosmetische behandelingen bij zijn gekomen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Alexa Collins (@alexacollins)

In 2014 lanceerde ze haar Instagram-pagina en behandelde het meteen als een bedrijf. “Destijds zag ik het niet als een fulltime baan, ik dacht altijd dat het iets erbij zou zijn – maar ik wist dat Instagram de manier was waarop dingen zouden gaan”

De Amerikaanse begon op haar 18e met modelwerk en een ​​aanwezigheid op sociale media op te bouwen. “Toen ik de middelbare school verliet, heb ik drie jaar communicatie gestudeerd aan de universiteit, maar ik besloot een ‘gap year’ te nemen voordat ik afstudeerde – en ging nooit meer terug.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Alexa Collins (@alexacollins)

Ze mocht direct samenwerken met grote merken en zag dat daar kansen lagen. “Je hebt ongeveer 50.000 volgers nodig om geld te verdienen, dan word je een micro-influencer,” suggereert ze.

“Ik ben altijd erg druk”

“Ik begon een kleine fanbase van zowel mannen als vrouwen te creëren. Vanaf het moment dat ik om 7.30 uur wakker word, breng ik de hele dag door op sociale media – ik ben altijd erg druk. Ik reageer eerst op mijn volgers, daarna breng ik mijn middagen door met het maken van inhoud, door de stad te gaan om foto’s te maken voor kledingmerken, make-upmerken en badkledingbedrijven. Dan kom ik thuis en moet ik mijn foto’s bewerken.”

Maar daar houdt het nog niet bij op. “Ik heb nu ook een YouTube-kanaal dus er gebeurt veel.” Tsja, het leven van een influceren gaat niet alleen over rozengeur en maneschijn: het lijkt net werken.