In 2020 was 67% van de omzet en 52% van alle filialen afkomstig van slechts drie supermarktketens: Albert Heijn, Lidl, Jumbo, meldde onderzoeksbureau Nielsen toentertijd. Die laatstgenoemde maakte met name een ongekende groei mee: van drie supermarkten halverwege de jaren ’80 naar richting de 700 filialen anno 2022.

Karel van Eerd

De man achter het succes, is de Brabantse familieman Karel van Eerd, een van Nederland’s rijkste individuen met een geschat vermogen van € 2,7 miljard. Echter heeft hij dat ook grotendeels te danken aan zijn vader Frits van Eerd senior. Maar ook hij is op papier niet de grondlegger van de formule en merknaam Jumbo. Die werden beiden namelijk in 1983 voor 1 miljoen gulden overgekocht van een Tilburgse ondernemer.

Maar eerst even terug in de tijd. Het begon allemaal onder de naam Van Eerd Groothandel in 1921. In 1957, toen Karel pas net legaal mocht drinken, nam hij de dagelijkse leiding van het bedrijf over omdat zijn vader wegens gezondheidsproblemen een stapje terug moest doen, maar wat bleek: Karel had een neusje voor de bedrijfszalm.

Ze wisten de onderneming uit te laten groenen van een lokale groothandel in Veghel tot een landelijke supermarktketen. De eerste ketens stonden in Brabant, maar in de jaren die volgende schoten de Jumbo-vestigingen als paddenstoelen uit de grond in buurprovincies als Zeeland en Limburg. Later volgende heel Nederland en in 2019 werden de eerste drie winkels in België geopend. Jumbo streeft ernaar om in België uitgroeien tot zo’n 100 winkels in 2025.

Het concept van Jumbo is overgenomen van het Amerikaanse Walmart, de grootste supermarktketen in de Verenigde Staten, wat inhoudt dat er geen korting wordt gegeven op producten, maar juist een laagsteprijsgarantie.

Om mee te gaan met de tijd heeft het bedrijf ook allerlei maketingcampagnes opgezet. Denk bijvoorbeeld aan de tv-commercials met Frank Lammers en Max Verstappen. Daarnaast hebben ze met Jumbo-Visma, voorheen Lotto-Jumbo, één van de meest succesvolle wielerploegen.

Marktaandeel Jumbo

Maar met name dankzij een aantal tactische overnames van concurrenten groeide de jaaromzet in een mum van een tijd. Een aantal voorbeelden: Super de Boer (2009), C1000 (2012), La Place (2016) en HEMA in 2020.

Momenteel heeft Albert Heijn een marktaandeel van 35,9% en zijn daarmee vertuit de grootste, maar Jumbo doet het ook lang niet onaardig met een aandeel van 22,5%. 2021, het jaar waarin het 100-jarig bestaan werd gevierd, werd afgesloten met een totaalomzet van € 9,91 miljard en er kwamen 18 nieuwe Jumbo-vestigingen bij, waarvan negen in België.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Frits van Eerd (@frits.van.eerd)

In het meest recente GfK Kerstrapport wordt Jumbo gewaardeerd als beste supermarkt van Nederland. “Het is al de negentiende keer dat we deze prijs in de wacht slepen, maar het voelt extra speciaal nu ons familiebedrijf honderd jaar bestaat en het predicaat Koninklijk mag dragen”, aldus Frits.

Het voordeel van Jumbo is, is dat het minder te maken heeft met onder meer bureaucratie in vergelijking met de AH. “Albert Heijn-moederbedrijf Ahold Delhaize kampt met veel meer stroperigheid en bureaucratie. Bij zo’n beursgenoteerde multinational moeten koerswijzigingen eerst door de aandeelhouders worden goedgekeurd”, zegt supermarktdeskundige Rupert Parker Brady, die een boek schreef over de Brabantse familie.

Familiebedrijf

Ondertussen heeft Karel van Eerd de leeftijd van 84 bereikt en heeft een aantal jaren geleden de dagelijkse leiding overgedragen aan zijn kroost, Frits van Eerd, terwijl hij nog wel betrokken blijft als president-commissaris. Zijn 55-jarige zoon bekleed nu de functie van Chief Executive Officer en dochter Colette Cloosterman-van Eerd is actief als Chief Customer Officer.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Frits van Eerd (@frits.van.eerd)

In een openhartig interview met het AD, vijf jaar terug, stelt Frits van Eerd dat hij zonder de autosport nooit zover was gekomen als ondernemer. Niet voor niets wist hij als Formule 1-fan Max verstappen aan Jumbo te koppelen. “Dan had ik niet geleerd de randjes op te zoeken van hoever je kunt gaan om ergens een succes van te maken. In de racewereld heb ik veel teleurstellingen moeten overwinnen. Toen ik net begon, dacht ik: ik word kampioen. Dat was natuurlijk kletskoek.’’