Als eigenaar van Mollie, een van de grootste betaaldiensten van Europa, stond de 38-jarige Adriaan Mol op nummer 1 in Quote’s lijst van de 100 rijkste selfmade miljonairs onder de 40 jaar met een geschat vermogen van € 2,2 miljard. De bedenker van de game Snake stond samen met Robert Vis ook aan de wieg van MessageBird en blijft bezig met nieuwe projecten op te zetten. Of in ieder geval daarbij te helpen.

Adriaan Mol neemt een belang in Formitable

Zo heeft de schatrijke Brabander met zijn nieuwe investeringsvehikel Spacetime € 8 miljoen geïnvesteerd in de Amsterdamse tech scale-up Formitable, marktleider in groeioplossingen voor restaurants, zo werd vandaag wereldkundig gemaakt. Dat bedrijf werd in 2017 opgericht door Raymond Wilders en zal het kapitaal inzetten voor “verdere productontwikkeling en internationale uitbreiding”.

Naar eigen zeggen helpt Formitable inmiddels al meer dan 3000 restaurants in 15 Europese landen met “reservering-, ticket-, en loyaltyoplossingen” en onlangs werden ze door MT/Sprout verkozen tot best presterende Saas-bedrijf van Nederland. Ze streven ernaar om het ook in Scandinavië en Duitsland te schoppen tot marktleider.

“Met deze investering versterken we onze positie als marktleider in Nederland op het gebied van groeioplossingen voor restaurants”, zegt Raymond Wilders, CEO van Formitable. “Dankzij het partnerschap met Adriaan kunnen we onze systemen blijvend verbeteren en zo bijdragen aan een betere klantbeleving, hogere omzet en duurzame groei voor restaurants. Daarbij is het onze ambitie om ook in Scandinavië en Duitsland marktleider te worden, en vervolgens in de rest van Europa.”

Op hun website zien we dat Formitable graag samenwerkt met toprestaurants. Klanten variëren van De Librije tot het Deense Geranium en van Café Caron tot het Belgische Bar Bulot. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat de totale gastgeschiedenis bewaard blijft, zodat alle “dieetwensen, reviews en zelfs kassagegevens” er zo bijgehaald kunnen worden, maar helpen ook met andere activiteiten binnen de restaurants en met het opzetten van groei- en marketingcampagnes.

“Voordat Formitable bestond, waren systemen voor reserveringen, ticketing en loyalty vaak verwarrend en ouderwets”

Overigens komt deze keuze van Mol niet zomaar uit de lucht vallen. De CEO van Mollie werkt al langer samen met Formitable; vijf jaar geleden introduceerden ze namelijk tezamen vooruitbetalingen bij reserveringen als oplossing voor mensen die niet op zouden komen dagen. “Voordat Formitable bestond, waren systemen voor reserveringen, ticketing en loyalty vaak verwarrend en ouderwets”, zegt Adriaan Mol. “Traditionele software biedt restaurants niet de eenvoud en service die ze verdienen. Formitable heeft de markt opgeschud met innovatieve en gebruiksvriendelijke oplossingen, zodat restaurants zich volledig kunnen focussen op hun gasten en concentreren op groei”.