Vlakbij de Duitse grens ligt het Franse dorp Molsheim, de thuisbasis van de familie Bugatti en de locatie waar het automerk in 1909 werd opgericht. In het dorp vindt u ook Château Saint-Jean. Het kasteel werd in 1928 gekocht door oprichter Ettore Bugatti om ’s werelds rijkste mensen en zelfs royalty’s te entertainen. Nu is het kasteel in gebruik als presentatiedecor voor nieuwe auto’s en als hoofdkantoor van de Franse hypercarbouwer. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om een rondleiding te krijgen; een unieke ervaring waarbij het hart van menig autoliefhebber sneller gaat kloppen.

Tour door het kasteel Château Saint-Jean

Het eerste wat opvalt bij het chateau is de prachtige natuur en de serene rust die rond het kasteel heerst. Bij binnenkomst krijgt u koffie en snacks, bereid door een privékok. Bij aankomst in de ontwerpstudio krijgt u een exclusieve preview van de 2023-editie van de Chiron, die later in productie zal gaan.

Bugatti

In de orangerie zijn verschillende producten van partnerschappen te zien. Eén daarvan is een pooltafel gemaakt van IXO Carbon. Prijskaartje: $300.000,-. Daarnaast is er ook een Tidal-audiosysteem die de carrosserie van het merk nabootsen. Tevens staat in één van de ateliers een prachtig bureau, gemaakt door Ettore’s vader, Carlo.

Naast de preview van de Chiron, zijn ook de ontwerpen van oudere auto’s te zien. Zo zijn de laatste zes modellen van de Bugatti Royal Type 41 te bewonderen en als klap op de vuurpijl is het zelfs mogelijk om een rondrit over het terrein te maken in een Bugatti Type 51 Roadster uit 1932.

Bugatti

De rondleiding wordt afgesloten met een proeverij van drie jaargangen Carbon Champagne. Opvallend is dat de glazen gehuld zijn in koolstofweefsel, een versterkingsmateriaal waar luxe autofabrikanten, zoals Bugatti, gek op zijn. Net als de klanten.

Het Franse autobedrijf wordt geëlektrificeerd

Het is nu het ideale moment om deze waanzinnige tour te doen. Vorig jaar is Bugatti overgenomen door het bedrijf Rimac Automobili, met als doel de benzineziel van de Bugatti te elektrificeren, net als het kasteel en het atelier waar de auto’s nog steeds handgemaakt worden. De beroemde uitspraak van Ettore lijkt dan toch werkelijkheid te worden: “If it’s comparible, it’s no longer Bugatti.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)