Eind februari werd de enige Antonov An-225, bijnaam Mriya (Droom in het Oekraiëns), verwoest door een aanval van de Russische strijdkrachten. Het was het grootste vliegtuig ter wereld met een lengte van 84 meter, spanwijdte van 88 meter, zes motoren en kon in één vlucht 250.000 kilo aan vracht meenemen. Richard Branson, oprichter van ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, uitte zijn interesse om te helpen aan de wederopbouw en vliegtuigfabrikant Antonov ziet dat ook wel zitten. Sterker nog; ze zijn van van start gegaan.

De herbouw van het grootste vliegtuig ter wereld

Kort na de verwoesting van het “vlaggenschip van de luchtvaartindustrie” in een hangar op het vliegveld in Hostomel, ten noordwesten van de hoofdstad Kiev, zweerde de Oekraïners dat ze ‘m opnieuw zullen bouwen en eisen dat Rusland de kosten moet gaan denken. Een tweede toestel is daarnaast al jaren in aanbouw, maar de ontwikkeling ervan wordt steeds belemmerd door geldproblemen.

Op 7 november verklaarde Yevgeny Gavrilov, algemeen directeur van de staatsonderneming, dat ze al van start zijn gegaan met de wederopbouw. “Het werk wordt uitgevoerd op een geheime plek. De tweede An-225 zal worden voorzien van zowel nieuwe onderdelen als delen van het beschadigde vliegtuig.”

Ze schatten in dat ongeveer een derde van het vernielde vliegtuig kunnen gebruiken voor het vernieuwde model. Hoewel ze daar flink wat kosten mee besparen, verwachten ze alsnog € 500 miljoen nodig te hebben om ‘m weer operationeel te krijgen. Volgens Gavrylov is het project ondertussen al voor circa 30% voltooid, terwijl het Oekraïense staatsbedrijf Ukroboronprom meldt dat het zeker nog vijf jaar zal duren voordat de herbouwde An-225 opnieuw in gebruik kan worden genomen. “Na de overwinning van Oekraïne in de oorlog zal meer gedetailleerde informatie worden verspreid.”

De An-225 werd oorspronkelijk ontworpen voor het ruimteprogramma van de Sovjet-Unie, maar sinds de eerste vlucht in december 1988, werd het megalomane toestel voor diverse doeleinden ingezet. Omdat schepen soms weken duren om vracht te verschepen, kwam de An-225 soms goed van pas als noodalternatief. Zo werd er tijdens de coronacrisis grote hoeveelheden vaccins mee vervoerd.

Geldinzamelingsactie op Duitse luchthaven

Wrakstukken van het vernietigde vliegtuig zullen tot eind 2022 te zien zijn op een tentoonstelling op de luchthaven van Leipzig, waar de Antonov An-225 sporadisch te vinden was. Gavrylov vertelde aan de Bild dat ze ook van plan zijn handelswaar te verkopen op de luchthaven, zoals modellen van Mriya, om geld in te zamelen.

Het vliegtuig landde ook een aantal keer in Nederland. Zoals in 2005 in Eindhoven, toen het toestel noodhulp naar Pakistan bracht in verband met de zware aardbeving daar, en in 2007 bezocht Mriya Schiphol, waar duizenden enthousiaste vliegtuigspotters op afkwamen.