Op het gebied van sportauto’s behoort Bugatti tot de meeste prestigieuze merken. Het Franse automerk uit Molsheim leverde in 2022 een recordaantal voertuigen af. In totaal rolden vorig jaar 80 auto’s de assemblagelijn die in hetzelfde jaar nog op de oprijlaan van de koper stonden. Dat klinkt niet als een hoop, maar gezien de gemiddelde prijs van een Bugatti haalt het bedrijf behoorlijk wat marge.

Nieuw record voor Bugatti

In 2020 wist Bugatti, ondanks productiebeperkingen, tot 77 stuks te komen. De fabrikant claimt in 2021 een recordjaar te hebben neergezet, maar verzuimt een verkoopaantal te noemen. De nieuwe Topman Mate Rimac (oprichter Rimac Automobili) gaf indertijd  aan dat hij voor 2022 verwacht zo’n 80 auto’s te kunnen uitleveren en dat is dus gelukt.

Vorig jaar maakte de autobouwer bekend dat het boegbeeld, de Chiron helemaal is uitverkocht. Daar zijn er 500 van gemaakt, plus een extra special edition, en daar gaan geen nieuwe bijkomen. De allerlaatste Bugatti Chrion is een speciale Profilée. Dit exemplaar wordt blauwgekleurd en in februari van 2023 via een veiling van RM Sotheby’s aan de laatste eigenaar verkocht.

Mistral, Bolide en Centodieci

Inmiddels zijn ook alle exemplaren van de Bugatti Centodieci zijn afgeleverd aan hun rechtmatige eigenaar. De tot 99 exemplaren gelimiteerde Bugatti Mistral, vernoemd naar een wind die uit de Rhône-vallei waaide, werd volledig uitverkocht, binnen minder dan drie weken.

Bugatti

In de beginmaand van 2022 werd duidelijk dat de Bugatti Bolide, door een panel van professionele ontwerpers uitgeroepen tot ’s werelds mooiste hypercar’, gelimiteerd tot 40 exemplaren, is uitverkocht voor € 4 miljoen per stuk. De Divo werd eveneens gelimiteerd tot 40 stuks en die gingen allemaal voor € 5,85 miljoen per stuk over de toonbank. Het komende jaar zal Bugatti enkel en alleen bezig zijn met het verwerken van openstaande bestellingen.

Nieuw hoofdstuk van Bugatti

Tegen het einde van 2021 werd Mate Rimac aangekondigd als CEO van Bugatti Rimac, een gezamenlijk partnerschap tussen de Rimac Group, Bugatti en Porsche AG. Het is dus nog afvragen welke koers Bugatti onder leiding van deze 35-jarige Kroatische innovator zal gaan rijden. Het is duidelijk dat er een opvolger van de Chiron zal komen en deze schijnt gewoon een verbrandingsmotor te bevatten in plaats van een volledig elektrische aandrijflijn, maar los van een aantal hints is het voor nu gissen.