Een nieuwe auto kopen moet een bijzondere ervaring zijn, maar bij een aantal kersverse Tesla-eigenaren was dat niet het geval. Kort nadat zij een auto hadden aangeschaft, besloot Tesla fikse kortingen aan te bieden, ten onvrede van klanten die achter het net viste en de hoofdprijs betaalde. Persbureau Reuters meldt dat er geprotesteerd is bij showrooms in Chinese steden als Henan, Wuxi, Hangzhou en Chengdu, en een leveringscentrum in hoofdstad Shanghai.

Massale protesten in heel China vanwege Tesla

CarNewsChina meldt dat het bij Chengdu nogal uit de klauwen liep. Boze klanten zouden een verkooppunt in het winkelcentrum van de stad zijn binnengedrongen en reageerden hun frustratie af op diverse artikelen. Zo zou er een elektrische Cyberquad vernield zijn.

Protesterende mensen buiten showrooms van het automerk van Elon Musk, die onlangs een Guinness World Record te pakken had, is geen nieuw fenomeen, maar op deze schaal vond het niet eerder plaats. De onbevredigde klanten die in heel China een protest organiseerden zouden in nauw contact met elkaar staan. Ze hadden allen een gezamenlijke doelstelling: druk uitoefenen op het automerk om hen tegemoet te komen, zoals in de vorm van een compensatie, vertelde ene Damon Yu, die in september een Model Y kocht, aan Reuters.

Tweede prijsverlaging in een korte periode

De prijsverlaging werd op 6 januari aangekondigd en markeert de tweede keer dat Tesla de prijzen aanpast in nog geen drie maanden tijd. Vooral de Model Y- en Model 3 werden stukken goedkoper. Tesla doet dit om recente verliezen weer goed te maken, maar dit valt dus niet bepaald goed in de smaak bij de klanten. Vanwege de kortingen stegen de aankopen in korte tijd, waardoor de wachttijd voor bestellingen aanzienlijk oplopen.

Kersverse Tesla-eigenaren in Shanghai vertelden dat ze zich misleid voelden door het verkooppersoneel van Tesla. Ze overtuigden klanten namelijk om op dat moment een Tesla aan te schaffen, omdat de prijzen omhoog zouden gaan. Maar juist het tegenovergestelde gebeurde dus.

Inmiddels heeft Tesla gereageerd op de ontwikkelingen, maar ze lijken niet echt onder de indruk te zijn. De beursgenoteerde autobouwer met marktkapitalisatie van $ 372,41 miljard geeft aan geen compensatie te zullen aanbieden aan kopers die onlangs voor meer geld een exemplaar hadden gekocht. Dat lieten ze aan enkele klanten weten via een groepschat. Dat voelt waarschijnlijk hetzelfde als gedumpt worden via een sms’je. Ouch.