Pak ‘m beet 10 jaar geleden ging Jay Z, pseudoniem van Shawn Carter, een samenwerking aan met Bacardi. Ze lanceerden D’ussé Cognac, een drankmerk waarvan de flessen herkenbaar zijn vanwege het Kruis van Lotharingen op de voorkant. De flessen gingen als warme broodjes over de toonbank en het groeide zelfs uit tot “een van de snelst verkopende sterke dranken in de geschiedenis”.

Een aantal maande geleden wilde de Amerikaan zich uitkopen en was van mening dat Bacardi hiertoe verplicht was, maar dit was niet wederzijds. Na maanden van juridische problemen heeft Bacardi alsnog besloten een meerderheidsbelang in het drankmerk van de Amerikaanse rapper te kopen en dit zal het miljardairsvermogen van Jay-Z spekken.

De samenwerking tussen Jay-Z en Bacardi

Geld als water verdienen zit in zijn DNA, maar toch heeft Jay-Z een groot deel van zijn vermogen te danken aan dit merk. Toch wilde hij zichzelf eerder dit jaar laten uitkopen, maar hij vond het bod van Bacardi te laag. Het bedrijf bood hem $ 500 miljoen aan, maar de rapper vond dat het bedrag dichter bij de $ 1,5 miljard zou moeten liggen.

Na maanden onenigheid op juridisch gebied zijn de twee partijen er toch met elkaar uitgekomen. Het drankenbedrijf zal een meerderheidsbelang kopen wat naar verluidt vaststaat op $ 750 miljoen is. Carter zal overigens wel betrokken blijven bij D’ussé Cogna, want hij behoudt “een aanzienlijk eigendomsbelang” via zijn bedrijf SCLiquor.

“De volgende fase van deze reis zal de nalatenschap van D’ussé als een van ’s werelds meest gerespecteerde merken verder versterken. Ik ben verheugd om deze samenwerking met Bacardi te verlengen”, schrijft Carter in een verklaring. 99 problems, but Bacardi ain’t one.