Bij een luchtvaartmaatschappij als Emirates mag u verwachten dat de business class-ervaring onvergetelijk zal zijn, maar niet iedereen heeft hetzelfde verwachtingspatroon. Zo stapte een man uit Nieuw-Zeeland een toestel in met de verwachting dat er ligstoelen zouden zijn, maar kwam tot zijn schrik tot de conclusie dat hij de hele vlucht rechtop zou moeten zitten. Dat schoot schoot in het verkeerde keelgat en hij zag geen andere opties dan het aanspannen van een rechtszaak.

Misleidende advertentie van Emirates leidt tot rechtszaak

Passagiers in Business Class genieten doorgaans van een hoger niveau van comfort, privacy en voorzieningen in vergelijking met passagiers die in Economy Class reizen. Volgens de International Air Transport Association (IATA) vormen zakenreizigers en eersteklas passagiers slechts 5% van de luchtreizigers, maar genereren ze meer dan 30% van de inkomsten van luchtvaartmaatschappijen.

Enkele van de typische kenmerken van business class zijn grotere en comfortabelere stoelen die volledig achterover kunnen leunen, meer beenruimte, verbeterde maaltijd- en drankenservice, persoonlijke entertainmentschermen en toegang tot exclusieve luchthavenlounges. Emirates investeert jaarlijks miljarden om de passagiers tevreden te stellen, maar slagen daar blijkbaar niet altijd in.

Emirates

Een Nieuw-Zeelander kon zijn ogen niet geloven toen hij ondervond dat er alleen rechtopstaande stoelen aanwezig waren. Daarom vond hij het hoge bedrag dat hij neerlegde voor zijn business class-ticket onrechtmatig, Voornamelijk omdat hij van mening was misleid te zijn door de advertenties Emirates, waarop ligstoelen werden afgebeeld. Ook vond hij dat er te weinig kussens waren en het entertainmentsysteem zou gedateerd zijn en niet naar behoren functioneren.

Klant wordt in zijn gelijk gesteld

Om zijn zuurverdiende geld terug te krijgen voor de tegenvallende ervaring besloot hij een rechtszaak aan te spannen. En met succes! De rechtbank oordeelde in het voordeel van de klant en beval Emirates om tegen maart een gedeeltelijke terugbetaling van de ticketprijs te betalen, evenals de kosten van een enkele eersteklas-reis. De kosten? 13.555 Nieuw-Zeelandse dollar, ofwel € 7.881.