De rijkste man van de wereld heeft over het algemeen weinig te klagen, maar als hij iets zou moeten opnoemen, zal het vast over klimaatactivisten gaan. Een Twitter-account hield namelijk iedere beweging van het privéjet van LVMH-eigenaar Bernard Arnault in de gaten De Fransoos is er zo klaar mee, dat hij heeft besloten om zijn vliegtuig te verkopen. “Het resultaat is nu dat niemand kan zien waar ik heen ga omdat ik vliegtuigen huur wanneer ik privévliegtuigen gebruik”, vertelde Arnault.

Twitter-accounts volgen privéjets van miljardairs en beroemdheden

Net als Elon Musk, die het aan de stok kreeg met een 19-jarige die zijn vluchtdetails deelde, wordt Arnault bekritiseerd vanwege zijn consequente gebruik van privéjets. Twitter-accounts zoals I Fly Bernard en Bernard’s Airplane hebben de tripjes van het privéjet van de miljardair gevolgd om de aandacht te vestigen op de milieuvervuiling. Maandag 17 oktober schoof hij aan bij Radio Classique van zijn LVMH-groep om te vertellen dat hij zijn privéjet heeft verkocht, zodat niemand hem meer kan volgen.

De 74-jarige Arnault beschikt volgens de Bloomberg Billionaires Index over een geschat vermogen van $ 191 miljard. Qua financiën komt hij dus zeker niets tekort, maar op de voet gevolgd worden is niet fijn en kan tevens gevaarlijk zijn.

Zijn zoon, Antoine Arnault, heeft ook iets de situatie te zeggen. Omdat hij binnen het bedrijf actief is  als CEO van Berluti, directeur communicatie van Louis Vuitton en lid van het raad van bestuur van LVMH, benadrukte hij dat de vluchtdetails schadelijk kunnen zijn voor de onderneming die zijn vader stichtte. “Het is niet erg goed dat onze concurrenten op elk moment kunnen weten waar we zijn”, zei hij in een interview. “Dat kan ideeën geven, het kan ook aanknopingspunten, aanwijzingen geven.”

Franse politici willen rijken belasten voor gebruik van privéjets

Het Twitter-account I Fly Bernard deelde aan het eind van iedere maand een ‘balance sheet’, waaruit blijkt dat de jet van Arnault in september 26 trips heeft gemaakt, in totaal 48,4 uur (waarvan de kortste vlucht slechts 30 minuten) heeft gevlogen en 203 ton aan CO2 heeft uitgestoten. De impact hiervan is niet onopgemerkt gebleven door de wetgevers, want enkele leden van het Franse parlement pleiten ervoor om de rijken te belasten voor het gebruik van privéjets.