De kunstverzameling van de allerrijksten wereldwijd is bijna net zoveel waard als het vermogen van alle Nederlandse huishoudens samen. Dat vertelt een nieuw verschenen rapport van de zakelijke dienstverlener Deloitte ons. Hoe wrang ook, een deel van die kunstverzameling ziet het daglicht echter nooit, en verdwijnt tussen de vier muren van een opslag. En dat heeft meerdere redenen.

Kunstverzameling allerrijksten bijna net zoveel waard als vermogen alle Nederlandse huishoudens

Uit het rapport van Deloitte bleek dat vorig jaar de kunst en verzamelobjecten van ultra vermogende individuen naar schatting € 2 biljoen waard (2000 miljard). In vergelijking: het spaargeld, de huizen, de aandelen en al het andere bezit van alle Nederlandse huishoudens samen was in dat jaar maar 0,45 biljoen meer waard. In 2016 was de kunst- en verzamelcollectie van de allerrijksten nog 1,5 biljoen staat. Dat is in zeven jaar dus een kwart toename van de waarde.

Kunst is één van de meest geliefde investeringsobjecten van de allerrijkste individuen. Dat staat niet op zichzelf, want vermogensadviseurs adviseren de rijken ook om hun geld in kunstwerken te stoppen. In 2014 vond nog maar de helft van de adviseurs dat investeringen in kunst onderdeel moesten zijn van het vermogensbeheer. Inmiddels vindt 90$ van de adviseurs kunst en verzamelobjecten zoals zeldzame wijnen, klassieke auto’s of juwelen belangrijke ingrediënten voor een vermogens-vergroting.

Uit het rapport komt ook naar voren dat het voor investeerders steeds aantrekkelijker wordt om aandelen in kunstwerken te kopen, in plaats van het hele werk. Vooral jongere rijken vergaren hun vermogen met deze manier van investeren. De kunsthandel had in 2022 een waarde van $ 68 miljard. In de handel in luxe verzamelobjecten ging zelfs $ 363 miljard om, waarmee de waarde van die markt bijna verdubbelde in twee jaar tijd.

Kunst hangt vaak niet aan de muur

Die steenrijke investeerders kopen die schilderijen niet om ze bij hen thuis aan de muur te hangen. In sommige gevallen lenen de eigenaars hun kunst uit aan musea. Maar een ander deel verdwijnt in zogeheten “freeports”, speciale opslagplaatsen voor dergelijke speciale objecten. Daar zijn de temperatuur en vochtigheidsgraad perfect, maar het is voor hen ook een manier om belasting te ontwijken.

Door het investeringscircus zijn ook de prijzen van kunstwerken nog verder toegenomen dan ze al waren. Zo werd onlangs een Picasso geveild voor $ 139,3 miljoen, waarmee deze het op één na duurste kunstwerk van de Spaanse schilder ooit werd.