Johnnie Walker, nummer 1 Schotse whisky in de wereld, lanceert speciaal voor Lunar New Year een Johnnie Walker Blue Label Limited Edition. Deze limited edition is ontworpen door één van ’s werelds meest invloedrijke beeldend kunstenaars: de Aziatisch-Amerikaanse kunstenaar James Jean.

Levendige ontwerp

Het levendige ontwerp voor het Jaar van de Draak toont een innovatieve en dynamische interpretatie van het Chinese sterrenbeeld voor 2024, de nobele houten draak. De draak staat symbool voor leven en creativitieit en wordt door velen beschouwd als het machtigst onder de Chinese sterrenbeelden. Het dierenteken staat tevens voor toekomstige voorspoed in de traditionele Aziatische cultuur in lijn met het trotse optimisme van het Johnnie Walker motto, Keep Walking.

In de gelaagde weelderige flora en fauna illustraties van James komt de groene Houten Draak altijd tot leven. Bekend om zijn fantasierijke en veelzijdige benadering van beeldvorming, combineert James hedendaagse onderwerpen met esthetische technieken geïnspireerd door traditionele Chinese rol schilderijen, Japanse houtsneden en renaissance portretkunst.

Whisky

Geboren in Taipei, opgegroeid in New Jersey en afgestudeerd aan de School of Visual Arts in New York, zegt James: “Met Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year wilden we een draak creëren die anders aanvoelde, nieuw en innovatief – met respect voor het verleden, maar ook positief kijkend naar de toekomst; evenals de Johnnie Walker Keep Walking-spirit” aldus James Jean.

James, wonend in LA, zocht inspiratie voor zijn ontwerpen in de unieke gelaagde smaak, bestaande uit meerdere lagen, die Johnnie Walker Master Blender Emma Walker en haar team toevoegen aan Johnnie Walker Blue Label – een whisky die vervaardigd is uit een selectie van de zeldzaamste whisky’s uit de rijpende Schotse reserves van Johnnie Walker. Het omvat zelfs enkele onvervangbare vaten afkomstig van distilleerderijen die al lange tijd gesloten zijn, waardoor het een unieke en waardevolle blend is.

Verborgen elementen

“In de afbeelding zitten meerdere verborgen elementen – lagen om te ontdekken, net als de lagen in deze unieke whisky.” Ik heb chrysanten opgenomen, waaruit vloeibaar goud stroomt – geïnspireerd door Johnnie Walker whisky’s – en kolibries die nippen aan de kostbare nectar. Ik wil dat de kijker de lagen afpelt en meer ontdekt hoe langer je kijkt. Ik wil dat mijn werk functioneert van veraf, maar meer details onthult naarmate je de afbeelding van dichterbij verkent.” aldus James Jean. Joao Matos, Global Marketing and Innovation Director van Johnnie Walker, voegt toe: “James Jean’s opmerkelijke interpretatie van de Houten Draak voor Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year is de essentie van traditie en innovatie. James heeft op prachtige wijze respect voor het verleden vermengd met een optimistische blik op de toekomst. Zijn draak, gemaakt van bloemen en organische elementen, is een symbool van de kracht van creativiteit en verbinding. “We zijn verheugd om het Jaar van de Draak te vieren met dit prachtige, limited edition-design.”

Whisky

James heeft recentelijk nauw samengewerkt met Hollywood-regisseurs aan promotieposters voor diverse bekroonde films. Jean staat voornamelijk bekend om zijn veelzijdige en fantasierijke benadering van beeldvorming. De Johnnie Walker Blue Label Limited Edition x James Jean is vanaf 8 januari 2024 verkrijgbaar voor € 239,99 via malts.com.

Over Johnnie Walker

Johnnie Walker, het wereldwijde nummer één Scotch Whisky-merk volgens IWSR 2021, wordt gewaardeerd in meer dan 180 landen over de hele wereld. Sinds de oprichting door John Walker zelf, streven de whisky producenten altijd naar smaak en kwaliteit boven alles. Het assortiment van vandaag omvat bekroonde whisky’s zoals Johnnie Walker Red Label, Black Label, Double Black, Green Label, Gold Label Reserve, Aged 18 Years en Blue Label. Samen dragen ze bij aan een jaarlijkse verkoop van meer dan 19 miljoen flessen volgens IWSR 2021, waardoor Johnnie Walker het meest geliefde Scotch Whisky Merk ter wereld is.

Over Diageo Diageo

is een wereldleider in drankmerken, met onder andere Johnnie Walker, J&B, Smirnoff en Cîroc vodkas, Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray en Guinness. Diageo is genoteerd aan zowel de London Stock Exchange (DGE) als de New York Stock Exchange (DEO) en hun producten worden verkocht in meer dan 180 landen over de hele wereld. Voor meer informatie over Diageo, de mensen, hun merken en prestaties zie www.diageo.com. Voor meer informatie over verantwoord drinken en initiatieven van Diageo zie www.DRINKiQ.com.