Als de luchtvaartmaatschappij van de Europese Commissie een frequent flyer-programma had, zou Ursula von der Leyen ongetwijfeld een elite status hebben verdiend. Met maar liefst 23 privévluchten vorig jaar alleen al, heeft de voorzitter van de Commissie de lucht doorkliefd op een manier die zowel bewondering als verontwaardiging wekt. Deze opvallende cijfers, onthuld door de linkse EU-politicus Martin Schirdewan, zetten von der Leyen’s in een kwaad daglicht. Met de nadruk op klimaatverandering en duurzaamheid, lijkt het gebruik van privéjets door von der Leyen in strijd te zijn met de waarden die ze verondersteld wordt te vertegenwoordigen.

Von der Leyen ging 23 keer de lucht in met een privévliegtuig

Ursula von der Leyen, een prominente Duitse politicus, staat momenteel aan het roer als voorzitter van de Europese Commissie, het uitvoerende orgaan van de Europese Unie. Voorafgaand aan haar huidige functie diende ze als minister van Defensie in Duitsland en bekleedde ze verschillende andere ministeriële posities in de Duitse regering. Von der Leyen is een bekend figuur binnen de Europese politiek, vaak geprezen om haar vastberadenheid en diplomatieke vaardigheden. Als de eerste vrouwelijke voorzitter van de Europese Commissie heeft ze zich ingezet voor diverse beleidsmaatregelen, met een focus op onderwerpen als klimaatverandering, digitale transformatie en geopolitieke stabiliteit. Alleen het onderwerp klimaatverandering lijkt ze in haar privéjet te zijn vergeten.

Het contrast kan niet groter zijn, Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, een symbool van leiderschap en verantwoordelijkheid binnen de EU, die vorig jaar maar liefst 23 keer de lucht in ging met een privévliegtuig. Deze onthulling is totaal in strijd met haar reputatie als voorvechter van duurzaamheid en klimaatverandering. Terwijl zij de wereld leidt in een tijd van toenemende milieucrisis, lijkt haar persoonlijke reisgedrag in strijd te zijn met de idealen die ze publiekelijk uitdraagt. De keuze voor privévluchten tussen Brussel en Straatsburg, terwijl efficiënte treinverbindingen beschikbaar zijn, roept vragen op over haar prioriteiten en haar inzet voor duurzaam transport. Misschien dat wanneer ze net zo een luxe trein als in Saoedi-Arabië maken, de voorzitter er wel gebruik van maakt.

Collega gebruikte slechts twee keer privévliegtuig

De kritiek op Ursula von der Leyen’s frequente gebruik van privévliegtuigen blijft niet onopgemerkt. Martin Schirdewan, een linkse EU-politicus, heeft zijn ongenoegen geuit in een interview. In dit interview noemde hij het “een schande” dat de voorzitter van de Europese Commissie dergelijke reismethoden blijft gebruiken te midden van de groeiende klimaatcrisis. Hij benadrukte het schijnbare gebrek aan consistentie tussen von der Leyen’s oproepen voor energiebesparing bij mensen met een laag inkomen en haar eigen luxe reisgedrag. Dit sentiment wordt versterkt door het feit dat Josep Borrell, de Hoge Vertegenwoordiger van de EU voor buitenlandse zaken, slechts twee keer met een privévliegtuig reisde gedurende dezelfde periode. Een groot contrast met iemand die zich hardmaakt voor klimaatverandering en duurzaamheid.

Von der Leyen houdt zich niet alleen maar bezig met klimaat. Ursula von der Leyen, als voorzitter van de Europese Commissie, is actief bezig met het bevorderen van de veiligheid en defensie van de EU. Momenteel speelt er een discussie over het gebruik van bevroren Russische tegoeden als tegenmaatregel tegen Rusland. In een recent debat heeft ze voorgesteld om de opbrengsten van deze tegoeden te gebruiken voor de aanschaf van militair materieel ten behoeve van Oekraïne. Ze kondigde ook de opening aan van een innovatiecentrum in Kiev om de defensiebanden met Oekraïne te versterken. Misschien dat Ursula von der Leyen nog een keer in haar privévliegtuig kan stappen om dit innovatiecentrum in Kiev bezoeken.