Ruim 600 miljoen mensen luisteren wereldwijd naar muziek via Spotify. Toch wist de Zweedse audiostreaming-dienst afgelopen kwartaal wederom geen winst te maken. Alhoewel de afgelopen drie maanden het aantal mensen dat een Spotify Premiumabonnement afsloot flink is gestegen bleek dit toch niet genoeg te zijn. Het bedrijf nam eerder al verschillende maatregelen om onder aan de streep op groen uit te komen. Vorig kwartaal wist het bedrijf een kleine winst te boeken, maar dit kwartaal kwam het toch weer uit in het rood.

Ruim 600 miljoen gebruikers maar toch in het rood

Spotify is een van oorsprong Zweedse audiostreaming-dienst opgericht in 2006 door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Het is de grootste muziekstreamingdienst ter wereld. Spotify wordt ondergebracht via het Luxemburgs gevestigde Spotify Technology S.A. zodat het kan profiteren van belastingvoordelen. Het hoofdkantoor bevindt zich echter wel nog in de geboorteplaats van de oprichters, Stockholm. De app biedt opgenomen muziek en podcasts aan met digitale licentie van platenlabels en mediabedrijven, waaronder meer dan 82 miljoen nummers. U kunt de app gratis gebruiken, hierbij heeft u toegang tot de basisfuncties en komen er reclames voorbij tijdens het luisteren. Als u de muziek ook offline wil kunnen luisteren en niet gestoord wil worden door advertenties moet u hiervoor betalen. Zij zijn vanaf juli 2022 hoofdsponsor en partner van de Catalaanse voetbalclub FC Barcelona geworden. In deze deal verkocht de Spaanse club de stadionnaam voor maar liefst € 280 miljoen.  

De afgelopen drie maanden sloten een stuk meer mensen een Premium-abonnement afgesloten. Inmiddels heeft de Zweedse audiostreaming-dienst ruim 236 miljoen gebruikers met een Premium Spotify-abonnement. Vergeleken met een jaar geleden is dit een stijging van maar liefst 15% betalende gebruikers. Deze stijging komt neer op ruim 31 miljoen mensen. Spotify heeft in totaal 602 miljoen gebruikers die elke maand weer luisteren. De meeste mensen gebruiken dus de dienst met een gratis account. Alhoewel het platform het dus een stuk beter deed dan een jaar geleden is het nog steeds niet genoeg om onderaan de streep in het groen uit te komen.

Spotify verdient € 6,09 aan iedere gebruiker

Het afgelopen kwartaal deed Spotify er alles aan om weer winst te maken. Vorig kwartaal boekte het Zweedse bedrijf namelijk een kleine winst € 32 miljoen. Afgelopen jaar werd een flinke prijsverhoging doorgevoerd. Het was de eerste keer dat Spotify deed. In Nederland leidde dit tot prijsstijging tussen de € 1 en € 3 per maand afhankelijk van uw abonnement. Na deze verhogingen verdiende Spotify gemiddeld € 6,09 aan iedere gebruiker. Vergeleken met een jaar geleden is dit een stijging van 16%. Ondanks de prijsverhogingen wisten ze nog steeds geen winst te maken. Spotify zelf zegt dat dit komt, doordat er steeds meer uit wordt gegeven aan de marketing van het platform. Daarnaast heeft het investeren in podcasts en luisterboeken het platform ook veel geld gekost. Als kers op de taart meldt Spotify dat het last heeft van terughoudendheid bij adverteerders die reclametijd kunnen inkopen op Spotify.

De laatste kwartaalomzet steeg met 16% naar een astronomisch hoog van € 3,7 miljard, maar het was niet genoeg. Spotify maakte een verlies van € 75 miljoen in het laatste kwartaal. Een kwartaal eerder wist het bedrijf een winst te boeken van € 32 miljoen. Het bedrijf maakt al bijna zeventien jaar aaneengesloten verlies, hoelang kan dit goed gaan? Vorig jaar trof het bedrijf eerste maatregelen. Spotify deelde hun bedrijf opnieuw in en besloot 6% van hun werknemers naar huis te sturen. De Zweedse audiostreaming-dienst was genoodzaakt tot dit besluit door de oplopende rente die het bedrijf moet afbetalen.