Het jaar achter de schappen bij Jumbo bleek een ware rollercoaster te zijn. De Jumbo zag de winst aanzienlijk dalen tot € 22 miljoen, een scherpe daling van meer dan 70% vergeleken met het voorgaande jaar. Een turbulentie van gestegen kosten, zoals fors toenemende loonkosten en opdrijvende uitgaven voor huur, energie en duurzaamheidsinvesteringen, heeft het supermarktconcern opgeschud. Maar dat is nog niet alles, marktaandeelverlies en winkeldiefstal zorgde voor een financiële tegenslag van maar liefst € 100 miljoen Dit hangt als een donkere wolk boven het concern. Ondanks deze stormachtige tijden hopen ze op meer in 2024.

Jumbo ziet haar winst dalen tot ‘slechts’ € 22 miljoen

Supermarktconcern Jumbo heeft een uitdagend jaar doorgemaakt, gekenmerkt door een aanzienlijke neergang in winst. De winst van de Jumbo is het afgelopen jaar tot slechts € 22 miljoen gedaald, dit is een scherpe daling van meer dan 70% in vergelijking met het voorgaande jaar. Het bedrijf staat voor een veelvoud aan uitdagingen, waaronder aanzienlijk gestegen loonkosten, hogere uitgaven voor huur en energie, en substantiële investeringen in duurzaamheid. Bovendien heeft Jumbo opnieuw marktaandeel verloren, een zorgwekkende trend die het bedrijf wil omkeren om zijn concurrentiepositie te versterken en zijn financiële prestaties te verbeteren. Met een vastberaden streven naar verandering en groei blijft Jumbo vastbesloten om deze uitdagingen het hoofd te bieden en een positieve koers te varen in de concurrentie gedreven markt van de detailhandel.

Als reactie op de uitdagende marktomstandigheden en de daaruit voortvloeiende druk op de financiële resultaten van Jumbo, heeft de familie Van Eerd, eigenaar van het supermarktconcern, een moedige beslissing genomen. Zij hebben besloten af te zien van dividenduitkering, waarbij ze erkennen dat het in het belang van het bedrijf is om financiële middelen te behouden en te herinvesteren om de stabiliteit en veerkracht van Jumbo te waarborgen. Nu kan het ook zijn dat er nog genoeg contant geld over is dat Frits van Eerd ergens anders had verstopt. In 2022 werden namelijk tonnen aan contant geld gevonden in de woning van oud Jumbo-baas Frits van Eerd.

Omzet van maar liefst € 11 miljard

Het afgelopen jaar bracht een tumultueuze periode voor Jumbo met zich mee, gekenmerkt door ernstige uitdagingen en veranderingen. In het begin van het jaar werd het bedrijf geconfronteerd met een alarmerende toename van diefstal, waarvan de kosten de supermarktketen maar liefst € 100 miljoen bedroegen. Dit dreigde de winstgevendheid ernstig te ondermijnen. Het bedrijf had dus meer last van diefstal dan dat ze winst maakte. Als reactie op deze bedreiging kondigde Jumbo aan maatregelen te nemen, waaronder het experimenteren met de inzet van slimme camera’s om de veiligheid te verbeteren. Ook moest Frits van Eerd het stokje doorgeven aan Van Veen, die eerder financieel topman was. Het bedrijfsverslag van 2023 wijst op een periode van transitie. De Jumbo wil de komende tijden weer onderscheidender zijn dan de concurrentie.

De omzet van Jumbo kwam uit op een indrukwekkende € 11 miljard, een lichte stijging vergeleken met het voorgaande jaar. Voornamelijk de Nederlandse supermarkten blijven de voornaamste bron van inkomsten, terwijl de vestigingen in België relatief minder opbrengen. Desondanks vertoont zowel Jumbo België als La Place een groei in omzet. Ondanks deze groeiende omzetcijfers heeft Jumbo besloten om zijn expansieplannen in België te herzien. Waar het bedrijf eerder streefde naar de opening van honderd nieuwe filialen tegen 2025, is het nieuwe doel nu om ongeveer vijftig filialen te openen. Voor La Place is het strategische belang opnieuw beoordeeld, waarbij de keten op een meer afstandelijke wijze wordt benaderd. Als gevolg hiervan is de merkwaarde van La Place met bijna € 15 miljoen gedaald.