Naast dat extraverte horloges worden gezien als statussymbool en een als het ware bekroning, zijn ’s werelds kostbare uurwerken ook een populair beleggingsmiddel. De topman van Rolex, Jean-Frédéric Dufour, heeft echter gewaarschuwd om horloges niet meer te gebruiken om te beleggen. Volgens hem zendt dat namelijk ‘de verkeerde boodschap’ uit.

Rolex-topman waarschuwt om horloges niet meer te gebruiken als beleggingsmiddel

Deze uitlatingen deed Dufour in een interview met de Zwitserse krant NZZ, vlak voorafgaand aan de Watches and Wonders-horlogebeurs die deze week in de Zwitserse stad Genève begint. Het interview van Dufour, iets wat hij overigens weinig doet, is een reactie op de steeds sterker geworden toename van belangstelling van welgestelden voor horloges gedurende Coronapandemie.

Door de relatief lage rentetarieven en koersstijgingen van cryptocurrency stegen de prijzen voor tweedehands uurwerken – in de volksmond beter bekend als ‘vintage’ – van onder meer Rolex, Patek Philippe en Audemars Piguet in 2021 en 2022 naar grote hoogten. Niet voor niets wist Rolex eerder dit jaar voor het eerst in de historie de $ 10 miljard aan omzet te bereiken.

Sterke daling

Echter zijn de prijzen voor vintage uurwerken de afgelopen twee jaar weer scherp gedaald als gevolg van de zwakkere wereldwijde economische groei en weer hoger wordende rentetarieven. Dat bevestigt de gerenommeerde Bloomberg Subdial Watch Index. Die site volgt de prijzen van de 50 meest verhandelde horloges, waaruit blijkt dat de prijs voor die uurwerken de afgelopen twee jaar met 40% is gekelderd.

Topman Dufour verwacht dat 2024 dan ook een moeilijk jaar zal worden voor de mondiale horlogerie, omdat de vraag afneemt in vergelijking met eerdere piekmomenten. De Zwitser verwacht dat vooral de in verhouding kleinere merken uit Zwitserland getroffen zullen worden door de recessie: “De slinger zwaait nu de andere kant op, en dat is uiteraard meer uitgesproken voor de minder gevestigde merken. Hoewel ze tijdens de opleving misschien een omzetstijging van 20 procent hebben gezien, kunnen ze nu een daling van 15 procent ervaren. Voor de grotere merken zullen die schommelingen wat minder zijn”, zo zegt hij in het interview.

Dufour is er dan ook fel op tegen om horloges als belegging te gebruiken, zeker nu de prijs qua daling in een stroomversnelling is geraakt: “Ik houd er niet van als mensen horloges met aandelen vergelijken. Dit zendt de verkeerde boodschap uit en is gevaarlijk”, zo zegt de Rolex-topman daarover.