Het zijn gouden tijden voor winkelketen Action. De alom geroemde discountketen zag haar omzet in het eerste kwartaal van 2024 uitkomen op € 3 miljard. Dat is ruim 21% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die significante stijging heeft vooral te maken met het feit dat Action vorig jaar 42 nieuwe filialen opende.

Action ziet omzet eerste kwartaal van 2024 uitkomen op € 3 miljard

Action is nog steeds mateloos populair. De discountketen is van alle markten thuis en heeft consumenten uit alle lagen van de samenleving. Over heel 2023 wist Action al een recordomzet van € 11 miljard te bewerkstelligen. Dat kwam voor het grootste deel doordat het bedrijf 42 nieuwe filialen opende. Zonder dit effect groeide de omzet in Nederland en andere landen met 9,8%, maakte het concern bekend. Bijzonder genoeg nam de initiële omzet juist af, maar dat werd ruim gecompenseerd door het totale aantal verkopen, dat met een derde toenam. Over het winstpercentage is nog niets bekend.

Naast het openen van meer filialen, heeft ook de prijsverlaging een grote rol gespeeld in de omzet van Action. Zoals allicht bekend, importeert Action hoofdzakelijk goedkope spullen uit China. De koopjesketen verlaagde de prijzen naar eigen zeggen van meer dan 1.000 producten in de eerste drie maanden van dit jaar, nog eens bovenop de prijsverlagingen van 2.500 producten die vorig jaar zijn doorgevoerd. Dat was klaarblijkelijk zo aanlokkelijk voor mensen, dat Action een derde meer verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Meerdere winkels door heel Europa

Action opende daarnaast ook nog veel filialen in het buitenland. In Duitsland opende het zijn vijfhonderdste winkel, in Polen zijn driehonderdste en in Oostenrijk zijn honderdste. Begin dit jaar kwam de teller in Frankrijk op achthonderd te staan. In februari opent Action zijn eerste winkel in Portugal, het twaalfde land waar de discounter actief wordt. Meer winkels daar staan ook al op de planning. Wereldwijd zijn er 2.608 Action-filialen.