De grootste non-food-discountwinkelketen in Europa, de Action, wist vorig jaar een netto-omzet te boeken van maar liefst € 11,3 miljard. De winkelketen heeft deze omzet kunnen bereiken door te verkopen waar ze bekend om staan. De lage prijzen en het brede assortiment. Zo zou de Action 6000 verschillende artikelen aanbieden, waarvan 1500 producten vast in het assortiment zitten en de rest varieert. De winkelketen kan zo groot en goedkoop winkelassortiment aanbieden, doordat ze in extreem grote hoeveelheden inkopen.

Stijging in omzet van maar liefst 28%

De winkelketen met ruim 2500 vestigingen in 11 verschillende landen opent bijna elke dag wel een winkel ergens op aarde. De Action wist in 2023 zo een grote omzet te boeken, omdat ze maar liefst 303 nieuwe winkels wisten te openen. Het bedrijf kan zo snel winkels openen, omdat ze in iedere winkel dezelfde simpele formule hanteren. Action wist vorig jaar een record omzet te draaien van € 11,3 miljard. De omzet is gestegen met bijna 28% vergeleken met 2022.

De hoge omzet heeft de non-food-discountwinkelketen niet geheel te danken aan nieuwe vestigingen. De winkels die al een jaar open waren zouden het ook een stuk beter gedaan hebben. De omzet in deze winkels is gestegen met 16,7% volgens Action. In een tijd waar inflatie een grote rol speelt voor mensen, wist de Action de prijzen juist te verlagen. Vanaf de zomer zegt het bedrijf zo’n 15% van hun assortiment in prijs te hebben verlaagd. Intussen zou er al circa 40% van de producten van Action in prijs verlaagd zijn. Action wil hun prijzen blijven verlagen zolang ze hier ruimte voor zien.

Action opent filiaal in twaalfde land in Europa

De Action is niet voor niets de grootste non-food-discountwinkelketen in Europa. De winkelketen behaalt mijlpaal na mijlpaal, in Duitsland wisten ze vorig jaar hun vijfhonderdste winkel te openen, in polen hun driehonderdste en in Oostenrijk hun honderdste. In Frankrijk wist de Action zelfs achthonderd filialen te openen. Om al deze filialen draaiende te houden heeft de Action ruim 69.000 werknemers, aan het begin van 2023 stond deze teller nog maar op 60.000. Deze maand zal Action hun eerste winkel openen in Portugal, dit betekent dat de Action dan actief is in 12 landen.

Momenteel timmert de winkelketen hard aan de weg om het bedrijf groener te maken. Zo is het hun gelukt om 100% transparant te zijn over de ‘suply chain’ van huismerk producten. Alle verpakkingen van hun huismerkproducten zijn 100% recyclebaar en zijn gemaakt zonder pvc of zwart plastic. Daarnaast zijn ze bezig om alle winkels te laten draaien zonder gebruik te maken van aardgas, momenteel draait 85% niet op aardgas. Ook is het hen gelukt om de uitstoot in 2022 te reduceren met 40% vergeleken met 2021. De winkelketen die ooit is gestart in Enkhuizen is niet van plan om de komende tijd stil te gaan zitten en zal doorgaan met het openen van winkels en geld verdienen op een zo groen mogelijke manier.