Een man uit New York heeft voor zichzelf een wel heel bijzonder businessmodel opgesteld. Alex Eisler reserveert tafeltjes in populaire restaurants in New York en verkoopt die restaurantreserveringen vervolgens door. Daar verdiende hij afgelopen jaar bijna $ 70.000 mee.

New Yorkse man bouwt businessmodel door het doorverkopen van restaurantreserveringen

Eisler kwam op het idee toen hij zelf een bijbaan had in de horeca. Vaak een niet heel lucratieve business, en dus heeft hij die voor zichzelf eigenhandig gecreëerd. Omdat het voor mensen in New York heel gewoon is om elke avond buiten de deur eten, gezien veel appartementen vaak niet eens met een capabele keuken zijn uitgerust, is Eisler zijn business wel degelijk rendabel. In New York zijn veel populaire restaurantjes, en reserveren is dan ook praktisch een vereiste.

Volgens The New York Magazine is het schier onmogelijk een tafel bij een restaurant te bemachtigen. Zoals bij het populaire etablissement Sailor, waar mensen om 10:59 massaal in de virtuele wachtrij staan om om 11:00 uur – de tijd dat de reservering aldaar opengaat – te proberen een tafeltje voor twee weken later te bemachtigen. Bij verschillende Italiaanse restaurant in ‘The Big Apple’ riskeren New Yorkers volgens het magazine hun leven, smeken ze, proberen ze personeel om te kopen en houden pleidooien om een tafel te bemachtigen.

En daar haakt Eisler op slimme, en eerlijk is eerlijk: ook slinkse wijze op in. De wiskundestudent maakt er een heuse sport van om de meest gewilde tafeltjes te bemachtigen, om deze vervolgens voor een torenhoge prijs door te verkopen. Mensen hebben voor deze plekjes veel geld over. Zo verkocht hij recent nog een lunchtafel bij Maison Close door voor $ 860, en bracht een reservering voor Carbone meer dan $ 1.000 in het laatje. Op deze manier heeft Eisler vorig jaar zeker $ 70.000 verdiend.

Zijn werkwijze

Eisler gebruikt voor zijn trucje zowel reserveringssites als de telefoon om naar populaire plekken te bellen. Bij sommige restaurants is zijn naam en stem echter inmiddels bekend, en dus moet hij zich regelmatig voordoen als iemand anders, door middel van een ander accent of het switchen naar een hoge, vrouwelijke stem. Als de reservering is gemaakt, krijgt de koper – die hem zelf kunnen benaderen – onder welke naam de reservering is geplaatst.

Volgens Eisler heeft dat al regelmatig tot ongemakkelijke situaties geleid, zoals mannen met een eerste date die de naam van een vrouw noemen als er wordt gevraagd onder welke naam de reservering is geplaatst.