Feest in Maranello, want Ferrari heeft in het eerste kwartaal van 2024 evenveel auto’s verscheept als in dezelfde periode een jaar eerder, toch heeft Ferrari een miljoenenwinst van zeker € 605 miljoen gerealiseerd. Dat komt vooral omdat de Italianen de prijzen van hun modellen maximaal hebben verhoogd.

Ferrari realiseert miljoenenwinst in eerste kwartaal van 2024

Ferrari verscheepte in het eerste kwartaal van 2024 net zoveel wagens als in het eerste kwartaal van 2023. Toch realiseerde Ferrari een ongekende miljoenenwinst, die, na aftrek van onder meer rente, belastingen en afschrijvingen steeg met 13% naar € 605 miljoen. De omzet steeg met 11% naar zo’n € 1,5 miljard.

Die significante winststijging heeft vooral te maken met het feit dat Ferrari de prijzen van hun bolides aanzienlijk heeft verhoogd. Zo gaat het duurste model, de Daytona SP3, voor zeker € 2 miljoen de showroom uit. Die dure modellen worden vooral aangeschaft door nóg rijkere personen, die weinig merken van factoren als de inflatie en hoge rentetarieven.

Europese markt toegenomen

In totaal leverde Ferrari in januari, februari en maart 3.560 auto’s af. In China, Hongkong, Taiwan en Zuid-Korea waren de dure sportwagens minder in trek. In het laatstgenoemde land is dat vermoedelijk te wijten door het feit dat daar groene kentekens voor dure wagens verplicht zijn gesteld. Daar werden 20% minder auto’s geleverd dan in dezelfde periode een jaar eerder. In Europa nam het aantal geleverde sportwagens juist wat toe.

Hoewel Ferrari zich inmiddels ook op stekkerauto’s richt, blijft het Italiaanse merk vertrouwen op de winstgevende auto’s met een verbrandingsmotor om de gestelde marges te beschermen, zo bewijst de gloednieuwe Dodici Cilindri. De eerste volledig elektrische Ferrari wordt ergens eind volgend jaar verwacht.