De dramatische samenwerking die Adidas jaren geleden met rapper Kanye West had, kan u beslist niet zijn ontgaan. Wegens wangedrag op sociale media van de artiest, kwam er een einde aan de productie van de populaire Yeezy’s. Hierdoor slonk niet alleen het vermogen van Kanye, maar kreeg het Duitse kledingmerk ook te maken met riante verliezen. Naar verluidt betrof het verlies van Adidas maar liefst € 58 miljoen in 2023, wat een van de diepste dalen uit de geschiedenis van het merk is. Toch heeft Adidas financieel herstel weten te realiseren door een klassieke schoen in een nieuw jasje terug te laten keren in de collectie. Een goede zet, zo blijkt, want het kledingmerk kon vorig jaar een winst noteren van richting de 824 miljoen euro.
Samenwerking met Kanye West resulteerde in een riant verlies
De Yeezy’s waren een paar jaar geleden razendpopulaire schoenen, wat te danken was aan de samenwerking tussen Adidas en Kanye West. De afzet van dit schoenmodel was uitermate indrukwekkend en Adidas wist serieuze geldbedragen in het laatje te brengen. Toch kwam er in 2022 een einde aan de samenwerking tussen de Amerikaanse artiest en het Duitse kledingbedrijf. Kanye West, die inmiddels optreedt onder de naam Ye, zou destijds namelijk antisemitische teksten op sociale media hebben geplaatst, waar Adidas uiteraard niets mee te maken wilde hebben. Hun samenwerking werd stopgezet en de verkoop van de Yeezy’s nam sterk af. Toch had Adidas reeds een stevige voorraad aangelegd van deze schoen, waardoor de verkoop van het model nog wel even doorging, maar er aan de productie per direct een einde kwam. Het geld dat het Duitse merk nog wist te verdienen met deze restpartij, werd grotendeels overgemaakt naar diverse goede doelen. De knaken die in de portemonnee van Adidas verdwenen waren echter niet genoeg om het bedrijf in de groene cijfers te krijgen. In 2023 noteerde Adidas daarom een verlies van maar liefst € 58 miljoen, zo laat het AD weten.
Dit bericht op Instagram bekijken
Klassieke schoen voorzag Adidas van financieel herstel
Dankzij de schoen die Adidas in samenwerking met Kanye West aan de man bracht, bereikte het merk binnen no-time dus een absoluut dieptepunt. Het kledingbedrijf heeft er vervolgens echter alles aan gedaan om uit dit dal te kunnen komen. Zo werd een oud schoenmodel, de Samba-sneaker genaamd, opgelapt en in een nieuw jasje gestoken. De Adidas Samba is daarom voorzien van een retro-look, maar klaarblijkelijk is dat precies waar de kopers van het merk op zitten te wachten. Evenals de Yeezy’s werd de nieuwe variant van dit model een heuse hit en namen de verkoopcijfers van Adidas razendsnel toe. Sinds begin vorig jaar ligt de nieuwe Adidas Samba pas in de schappen, maar de financiële situatie van het Duitse bedrijf lijkt inmiddels alweer volledig te zijn hersteld. In 2024 noteerde Adidas immers een winst van een indrukwekkende € 824 miljoen, wat voornamelijk dus te danken is aan de terugkeer van de klassieke schoen.
Als we retaildeskundigen moeten geloven heeft Adidas zijn financiële herstel niet volledig te danken aan de nieuwe succesvolle schoen. Het merk zou namelijk zeer goed zichtbaar zijn in talloze winkels en vooral de ‘juiste’ winkels. Zo laat het bedrijf zijn exclusieve artikelen van de hand doen in de Foot Locker, terwijl bij de Scapino de goedkopere basismodellen in de schappen liggen. Een merk als Umbro doet precies het tegenovergestelde, wat een zeer slechte tactiek blijkt te zijn. Deze concurrent van Adidas is inmiddels aanzienlijk minder populair dan vroeger. Bovendien zorgt Adidas ervoor dat de schoenen regelmatig van een verandering of vernieuwing worden voorzien, zodat de kopers van het merk niet verveeld raken, maar hun kledingcollectie juist uit blijven breiden. Met de spectaculaire winst die het bedrijf vorig jaar wist te realiseren, kunnen dergelijk verkoopstrategieën nog meer worden versterkt, waardoor de winst ook dit jaar honderden miljoenen zal bedragen.