Frits Kroymans, bekend als ‘Mister Ferrari’ vanwege zijn rol als Ferrari-importeur in Nederland, is niet van plan om de miljoenen die hij tijdens de coronacrisis verdiende met de verkoop van isolatiejassen aan de Nederlandse staat terug te betalen. In een recent interview laat Kroymans weten dat hij geen reden ziet om afstand te doen van de winst die zijn bedrijf in die periode behaalde.
Frits Kroymans levert beschermingsmiddelen in coronatijd
Tijdens de coronacrisis speelde Kroymans’ groothandel Lasaulec een belangrijke rol in de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Voor een bedrag van € 149 miljoen leverde Lasaulec 20,2 miljoen wegwerp-isolatiejassen aan het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), het overheidsorgaan dat in crisistijd verantwoordelijk was voor de inkoop van medische beschermingsmiddelen.
’Mister Ferrari’ Frits Kroymans wil zijn coronamiljoenen niet terugstorten: ’De staat heeft geen poot om op te staan’ https://t.co/v5aiwLQ6RV pic.twitter.com/4XojH6XDK6
— DFT (@dft) March 16, 2025
Deze deal leverde Lasaulec een winst op van maar liefst € 36 miljoen. Toen deze cijfers naar buiten kwamen, ontstond er maatschappelijke en politieke ophef. Voormalig minister van Volksgezondheid Conny Helder (VVD) noemde de behaalde winst een ‘onwenselijk hoge marge’ en besloot het bedrijf voor de rechter te dagen om een deel van de winst terug te vorderen.
‘Ze hebben geen poot om op te staan’
Kroymans is het niet eens met de kritiek. In het interview met Quote laat hij duidelijk weten dat hij geen schuldgevoel heeft over de winstmarges die tijdens de crisis zijn behaald: “Het was gewoon een goede transactie; ze hebben geen poot om op te staan. Ik heb er geld aan verdiend, maar blijkbaar mag dat niet in Nederland.” Volgens Kroymans was de samenwerking met de overheid puur zakelijk en heeft hij zich gehouden aan de gemaakte afspraken. Hij ziet dan ook geen reden om de miljoenen terug te storten, ondanks de juridische stappen die de overheid heeft ondernomen.
Kroymans is vooral bekend geworden door zijn rol als Ferrari-dealer in Nederland en als oprichter van de Kroymans Corporation, een groot autobedrijf dat in 2009 failliet ging.