Een Nederlandse toerist is onlangs flink gedupeerd geraakt tijdens zijn vakantie in Mexico. Bij de aankoop van slechts twee drankjes en een zakje chips dacht hij een bedrag van ongeveer € 14 af te rekenen, omgerekend 310 Mexicaanse peso’s. Achteraf bleek echter dat er maar liefst 31.000 peso’s van zijn creditcard was afgeschreven – een bedrag van € 1.485,40.
Nederlandse vakantieganger in Mexico bestelt twee drankjes en een zakje chips en moet € 1.485 betalen
De Rabobank-klant vermoedt slachtoffer te zijn geworden van oplichting. Hij geeft aan dat hij het bedrag vooraf heeft gecontroleerd op het pinapparaat, voordat hij zijn pincode invoerde. Het is mogelijk dat de verkoper na zijn goedkeuring extra nullen aan het bedrag heeft toegevoegd, of dat er met het pinapparaat is gefraudeerd waardoor een ander bedrag op het scherm werd getoond dan uiteindelijk werd afgeschreven.
Nederlandse vakantieganger betaalt per ongeluk €1485 voor twee drankjes en zakje chips in Mexico https://t.co/e8WIqwQ3VY
— DFT (@dft) May 21, 2025
Hoewel de man aangeeft nooit akkoord te zijn gegaan met een betaling van € 1.485, weigert Rabobank het bedrag terug te betalen. Hij heeft daarom een klacht ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), dat deze week uitspraak deed.
Volgens het Kifid is er juridisch gezien wel degelijk sprake van een geautoriseerde betaling. Omdat de toerist zelf zijn creditcard heeft gebruikt en zijn pincode heeft ingevoerd, is er sprake van instemming met de transactie, ook al was die mogelijk onder valse voorwendselen gedaan. De bank is in dat geval niet aansprakelijk voor het terugbetalen van de schade, aldus het oordeel van het klachteninstituut.
Krijgt geld niet terug
De consument bracht nog aan dat het afgeschreven bedrag sterk afwijkt van zijn gebruikelijke bestedingspatroon, en dat de bank deze opvallende transactie had moeten signaleren. Maar ook dat argument veegt het Kifid van tafel. Rabobank zou geen signalen hebben gehad dat de klant werd opgelicht en is volgens het klachteninstituut niet tekortgeschoten in haar zorgplicht.
De uitkomst: de toerist krijgt zijn geld niet terug. Een pijnlijke les, die helaas vaker voorkomt. Zo werd eerder bekend dat een andere Nederlander in Chili ruim € 2.400 kwijt was aan een taxirit die eigenlijk € 130 had moeten kosten. Ook in dat geval was het resultaat hetzelfde: de bank weigerde uit te keren.
Het verhaal doet denken aan het verhaal van een stel op Ibiza, dat na een dagje op het strand een gepeperde rekening gepresenteerd kreeg.