Dat rapper Jay-Z een flink vermogen heeft weten op te bouwen, wisten we al langer. We hadden het vermogen van de 51-jarige Amerikaan vorige week nog geschat op exact €1 miljard. Vandaag werd echter bekend gemaakt dat één van zijn pronkstukken – champagnemerk Armand de Brignac – gedeeld gaat worden met de grootste speler in die markt.

Samenwerking Jay-Z en LVMH

Shawn Corey Carter – zoals de rapper en zakenman echt heet – heeft 50% van Armand de Brignac verkocht aan het grootste conglomeraat ter wereld in luxeproducten: Louis Vuitton Moët Hennessy. Jay-Z slaat dus de handen ineen met de familie Arnault – de rijkste van Frankrijk.

Louis Vuitton Moët Hennessy draaide afgelopen jaar een omzet van €44,7 miljard, waarvan ongeveer 30% van de omzet uit dranken bestaat. Naast dranken, bestaat het conglomeraat uit modemerken als Louis Vuitton, Givenchy en Marc Jacobs. Er zijn geen cijfers bekendgemaakt met betrekking tot de deal die is gesloten tussen Jay-Z en de keten, maar we verwachten dat het belang voor tussen de €300 miljoen – €500 miljoen is verkocht.

Armand de Brignac

Armand de Brignac staat bekend om de prijzige flessen die in exclusieve clubs en restaurants worden geschonken. Voor een grote 3 literfles betaal je om en nabij de €2300 bij een retailer. In nachtclubs gaan die flessen over de toonbank voor het viervoudige. Nadeel is dat je alleen de inhoud van de fles mag nuttigen. De fles zelf moet gewoon weer terug naar de bar aan het einde van de avond.

Door de samenwerking gaat Armand de Brignac nu wereldwijd worden gedistribueerd. Het is een interessante – en ook riskante – tijd voor een champagnemerk om een grote overname te doen. De champagne afdeling van het grote LVMH zag de omzet het afgelopen jaar met 20% dalen, door de crisis. De CEO van Moët Hennessy heeft er echter – net als Jay-Z – alle vertrouwen in. Wij zijn benieuwd.