We weten hoe duur het is om een jacht van meer dan 35 meter te charteren op de Middellandse-Zee, maar hoeveel kost het om zo’n gevaarte te voorzien van een volle tank diesel? Maar niet bij zo’n lullig jachtje van nog geen 40 meter. Nee, een gevaarte van wel 156 meter.

Een jacht van zes ton voltanken

Een half miljard betalen is behoorlijk wat, zelfs voor een jacht. Maar wie denkt dat het daarmee klaar is, zit er goed naast. Los van de kostbare onderhoud, het uitbetalen van de kapitein en z’n bemanning, de communicatiekosten en invoer- en aanlegkosten, moeten ook de motoren blijven kunnen draaien. En daar is diesel voor nodig. Een heleboel.

Dit jacht is onlangs in beslag genomen vanwege de sanctielijst van de EU. Lees daar hier meer over

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Denis S (@theyachtmogul)

Onlangs gepost op Instagram door ‘Theyachtmogul’, toont de video in Italië hoe een jacht van $ 600.000.000 wordt volgepompt met $ 1.500.000 aan brandstof. Het onderschrift bij de video luidt als volgt: “Het beest 156m DILBAR tanken!” Waarbij vervolgens te zien is hoe het magnifieke Dilbar wordt volgeladen met 500.000 liter.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door M/Y Dilbar (@dilbaryacht_official)

Superjacht Dilbar

Dilbar werd in 2016 opgeleverd door Duitse scheepswerf Lürssen, bekend van NORD. Het is 156 meter lang en biedt plaats aan 100 bemanningsleden, heeft het grootste zwembad ooit geïnstalleerd op een superjacht, twee helikopters, een tuin aan boord en wordt aangedreven door een elektrische dieselcentrale van 30.000 kW.

De Dilbar is een beroemd superjacht en in eigendom van een Russische oligarch Alisher Usmanov – een van Rusland’s rijkste mannen. Ach, oligarch en hun jachten. Zonder twijfel tanken ze iets goedkoper en daarbij heeft de schatrijke Rus volgens Bloomberg’s Billionaires Index een geschat vermogen van $ 17,9 miljard, dus als hij de volle mep moet betalen, zal hij er ook niet wakker van liggen.