Formule 1-teams en automerken zijn tegenwoordig volwaardige luxemerken. Ze fabriceren bureaustoelen, kledingitems, hebbedingetjes en ook sneakers. Met name Ferrari en Mercedes zijn bezig met hun eigen merchandise, maar ook McLaren gaat zich mengen in de strijd. Het Britse F1-team en de fabrikant van supercars werkt samen met het in Los Angeles gevestigde schoenenmerk Athletic Propulsion Labs (APL) aan een ‘all-purpose’ sneaker, genaamd de HySpeed-sneaker.
HySpeed-sneaker door McLaren
Niet alleen doen de kleurstellingen en de omlijningen van de schoen denken aan de exotische straatauto’s van McLaren, maar er zit ook Formule 1-auto-geïnspireerde technologie in de prestatiegerichte hardloopsneaker. Qua materialen is er gekozen voor koolstofvezel, terwijl de stikstof doordrenkte zolen zijn “ontworpen voor superieure responsiviteit en energierijke compressie”, aldus Athletic Propulsion Labs. De driedelige hielkussentjes die zijn geïnspireerd op de stoelen van McLaren’s Senna.
Dit bericht op Instagram bekijken
Net als iedere McLaren-auto zijn de sneakers niet zomaar weggelegd voor iedere willekeurige sterveling. Het zijn de duurste sneakers die Athletic Propulsion Labs (APL) uitbrengt met een prijs van liefst € 586,95. Geen wonder dat ze de sneaker ‘het toppunt van luxe prestaties’ noemen.
Samenwerking met Richard Mille
Deze samenwerking is de laatste in een steeds langer wordende reeks samenwerkingen die het Britse automerk aan is gegaan met andere luxemerken. McLaren werkt al jarenlang samen met de luxe horlogemaker Richard Mille, waar ook Ferrari mee samenwerkt, aan exclusieve modellen. Voor d consument, maar voornamelijk voor hun Formule 1-coureurs, zoals Lando Norris.
“Samenwerkende licentierelaties zijn absoluut wat we proberen te doen, of het nu gaat om zonnebrillen, sneakers of streetwear. We willen cultureel relevant blijven”, zegt McLaren Chief Marketing Officer Gareth Dunsmore tegen Bloomberg .