Het tafereel is al een tijd in het nieuws: verschillende activisten bekladden beroemde en kostbare kunstwerken met tomatensoep of aardappelpuree om op deze manier aandacht te vragen voor het klimaat. Nu moet ook het Mauritshuis in Den Haag er aan geloven. Daar bekladden activisten het wereldberoemde schilderij Meisje met de Parel van Johannes Vermeer met een rode vloeistof. Drie personen werden aangehouden.

Kunst wordt beklad om aandacht te vragen voor het klimaat

Het incident staat niet op zichzelf. Er lijkt een heuse trend begonnen te zijn, die bestaat uit het ruïneren van ’s werelds meest bekende en exclusieve schilderijen.

Zo werd schilderij Les Meules van Claude Monet, dat hangt in het Barberini-museum in het Duitse Potsdam, eerder al beklad met aardappelpuree. En in The National Gallery in Londen werd het schilderij “De Zonnebloemen” van onze eigen Vincent van Gogh beklad met tomatensoep. Ook een Da Vinci in Parijs werd slachtoffer van activisten.

Ook Nederland kreeg al met een opzienbarende actie te maken. Eerder deze week plakte milieuactivist Jelle de Graaf zichzelf vast met lijm aan de talkshow-tafel van Beau van Erven Dorens, die daar te gast was om juist de trend rondom het bekladden van kunst te duiden.

Het Meisje met de Parel

Het Meisje met de Parel werd in 1665 geschilderd door Vermeer en is nu zo’n € 200 miljoen waard. Het is één van de pronkstukken van het Haagse Mauritshuis, waar meerdere schilderijen van Vermeer hangen.

De bekladding van het Meisje met de Parel was ook het werk van de Just Stop Oil-organisatie. In een video die op Twitter is verschenen is te zien dat één activist zichzelf aan de glasplaat van het schilderij vastlijmt, en zichzelf en het kunstwerk overgiet met een rode vloeistof, vermoedelijk tomatensoep of puree. Een andere activist, die een kenmerkend shirt van de organisatie draagt, houdt vervolgens een speech over het gebruik van fossiele brandstoffen.

Uiteindelijk zijn er drie personen aangehouden die verdacht worden van “openlijke geweldpleging tegen goederen”. De ruimte waarin het kunstwerk hangt, zaal 15, is dicht voor politie-onderzoek. De rest van het museum blijft wel toegankelijk. In een schriftelijke reactie op het incident zegt het Mauritshuis “dat kunst weerloos is”, en dat “het proberen te beschadigen ten behoeve van welk doeleinde dan ook ten zeerste wordt afgewezen”.

Het kunstwerk is bij de actie niet beschadigd geraakt.