Eerder deze maand werd de veelbesproken World Economic Forum (WEF)-bijeenkomst gehouden in het Zwitserse Davos. Daar vonden een aantal opmerkelijke gebeurtenissen plaats. Het feit dat wellicht de meeste krantenkoppen haalde, was hetgeen dat 206 miljonairs en miljardairs, onder wie drie Nederlanders, een brief ondertekenden waarin bepleit wordt dat de rijken meer moeten belasting moeten gaan betalen. “Nu is het tijd om de ultrarijken te belasten”, schreven de ondertekenaars in de gezamenlijke brief.

De rijken worden alsmaar rijker

Dit zal op korte termijn echter weinig teweegbrengen. Want, het moge duidelijk zijn: de rijken worden alsmaar rijker – ook hier in Nederland. Tezamen zijn de namen in de Quote 500, de 500 rijkste personen van Nederland € 230 miljard waard, een stijging van 4,7% ten opzichte van de 2022-editie.

Daar zijn een ontelbaar aantal verklaringen voor, maar in deze publicatie focussen we ons op de rol van zoekmachine Google. De rijksten van Nederland profiteren namelijk flink van hun vindbaarheid op het wereldwijde web, merkt SEO-bureau upMention op. Marktleider Google had afgelopen jaar een aandeel van ongeveer 84,08% in de wereldwijde zoekmarkt, deelt Statista, gespecialiseerd in markt- en consumentengegevens. In bijna alle landen, met uitzondering van China en Rusland, is Google de meestgebruikte zoekmachine. Eeuwig zonde dus dat een groot aandeel van bedrijfswebsites niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Zoekmachines

Hoog tijd om daar verandering in te brengen, want het is tegenwoordig van levensbelang voor websites om vindbaar te zijn. Want als mensen niet weten hoe ze u moeten bereiken, gaan ze natuurlijk nooit zaken met u doen. Daarom verdiepen bedrijven, ondernemers en conglomeraten zich steeds dieper in de algoritmes van voornamelijk Google. Een goed voorbeeld daarvan is Randstad, ’s werelds grootste uitzendbedrijf, van de 89-jarige Frits Goldschmeding (geschat vermogen van € 5,2 miljard), de man die ieder jaar weer steevast deel uitmaakt van de top 3 rijkste Nederlanders.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door RandstadNL (@randstadnl)

Uit onderzoek van upMention blijkt dat de term ‘uitzendbureau’ Randstad jaarlijks circa een half miljoen bezoekers oplevert. Hierdoor wordt iedere vorm van potentiële concurrentie eenvoudig van de tafel geveegd. Ze schrijven dat het uitzendbureau op maar liefst 106.736 zoektermen bovenaan in Google staat. Dat indrukwekkende gegeven zorgde ervoor dat alleen al in december van vorig jaar 431.253 bezoekers via deze manier op de website terechtkwamen.

Eten of gegeten worden

Maar is deze manier van dominantie eigenlijk wel eerlijk? Nou, de wereld is nou eenmaal niet eerlijk. Tuurlijk, het is vervelend voor startende bedrijven, maar ja, we leven nou eenmaal in het kapitalistische Westen. Bovendien is Geerten Schollaart, mede-eigenaar van upMention, van mening dat het eten of gegeten worden is. Oké, toegegeven: dat geeft hij aan in iets mildere woorden, maar het komt op hetzelfde neer: “Wie niet sterk is, moet slim zijn. Natuurlijk is je portemonnee van belang, maar creativiteit levert meer op dan rücksichtslos geld naar een marketingbureau pompen”, zegt hij. “Onconventioneel denken en doorzettingsvermogen dragen in belangrijke mate bij aan een hoge positie voor bedrijven met minder investeringskracht in Google.”

De macht van bedrijven als Google is onvoorstelbaar. Verschillende overheden hebben boetes opgelegd aan Big Tech-bedrijven, omdat de dominantie op de advertentiemarkt oneerlijk zou zijn tegenover concurrenten, maar aangezien ze miljarden te besteden hebben, heeft dit geen enkel effect gehad. Zo is Alphabet, het moederbedrijf van Google, maar liefst $ 1,26 biljoen waard – ja, dat leest u correct – en mede hierdoor lijkt het alsof we met z’n allen maar gewoon met de stroming mee moeten varen. Of we nou willen of niet.