Artificial Intelligence, oftewel Ai, is de toekomst. Bedrijven zweren bij deze opkomende vorm van kunstmatige intelligentie, waar je met verschillende doeleinden goed mee uit de voeten kunt. Zo heeft Ai een opvallende samenwerking gegenereerd tussen LEGO en verschillende dure horlogemerken, waaronder Rolex, Audemars Piguet en Richard Mille.

De opkomst van Ai

Ontwikkelaars gebruiken kunstmatige intelligentie om taken die normaliter handmatig worden gedaan, efficiënter uit te voeren en daarnaast ook om contact te leggen met klanten, patronen te identificeren en problemen op te lossen. De laatste tijd is deze vorm van technologie flink in opkomst. Het bekendste voorbeeld daarvan is ChatGPT het programma waar scholieren tegenwoordig bij zweren. De consument stelt een vraag, bijvoorbeeld: “schrijf een artikel over…”. Et voila, luttele seconden later verschijnt een kant en klaar artikel, alsook geldt voor het genereren van werkstukken of complexe vraagstukken.

Een heel handige tool waarmee de consument op veel verschillende soorten manieren mee uit de voeten kan. Maar er is ook kritiek. Zo wordt het in de Tweede Kamer zorgelijk genoemd dat de makers van het algoritme zelf niet meer uit kunnen leggen hoe tot beslissingen wordt gekomen. Ook het feit dat toepassingen als ChatGPT gedijen bij maximaal datagebruik, terwijl de Autoriteit Persoonsgegevens altijd voorschrijft dat er dataminimalisatie wordt toegepast, is volgens experts een zorgelijke trend.

Ook het fenomeen ‘deepfake’ is een potentieel, bekend gevaar. Met deepfaketechnologie kunnen video’s, foto’s, spraakberichten en ook teksten gemaakt worden die echt lijken, maar niet echt zijn. Zo kan iemand een bepaalde zin laten zeggen, zonder dat iemand dat daadwerkelijk gezegd heeft. Erg gevoelig voor misbruik dus. Recent voorbeeld daarvan is presentatrice Welmoed Sijtsma, die haar gezicht ineens voorbij zag komen op een volwassenwebsite. Dat werd uiteindelijk een rechtszaak, waarbij de dader ook daadwerkelijk werd veroordeeld.

Ai genereert bijzondere samenwerking tussen LEGO en verschillende dure horlogemerken

Enfin, Ai is gelukkig ook op een leuke, ludieke manier te gebruiken. Zo gebruikte het TikTok-account aiSlides kunstmatige intelligentie om een samenwerking tussen LEGO en verschillende dure horlogemerken op touw te zetten. Onder meer Rolex, Audemars Piguet en Cartier passeren de revue. Misschien iets om toch serieus over na te denken? Wat ons betreft wel. Bekijk de foto’s hieronder: