Waar een biertje op het terras of een tankbeurt alsmaar duurder worden, zijn er ook producten die de inflatie niet bekoren. De prijzen van Rolex-horloges hebben namelijk een flinke duikvlucht genomen: ze zijn liefst 40% minder waard ten opzichte van de piek die het kende in 2022.
Rolex-prijzen nemen een flinke duikvlucht
Gedurende de Coronacrisis werden uurwerken van het prestigieuze Zwitserse merk steeds populairder. Het resulteerde in het feit dat de horloges van Rolex in twee jaar tijd bijna in prijs verdubbelden. Die tijd is echter voorbij: Rolex kent tegenwoordig een waardedaling van liefst 40% ten opzichte van die piek in 2022. Waar Rolex-horloges in april 2022 zo’n € 38.000 waard waren, is dat inmiddels gezakt naar net iets boven de € 25.000.
Rolex prices are down almost 40% from peak levels… pic.twitter.com/P5wU3coqvv
— Special Situations 🌐 Research Newsletter (Jay) (@SpecialSitsNews) June 23, 2024
Rolex-horloges zijn een populaire manier van beleggen, hoewel Rolex-topman Jean-Frédéric Dufour waarschuwde daar niet in te beleggen. Rolex wist dit jaar voor het eerst in de historie de mijlpaal van $ 10 miljard omzet te bereiken. Nu hebben de Zwitsers te maken met een flinke recessie. De prijzen voor vintage uurwerken zijn na de piek in 2022 de afgelopen twee jaar weer scherp gedaald als gevolg van de zwakkere wereldwijde economische groei en weer hoger wordende rentetarieven. Dat bevestigt de gerenommeerde Bloomberg Subdial Watch Index. Die site volgt de prijzen van de 50 meest verhandelde horloges, waaruit blijkt dat de prijs voor die uurwerken de afgelopen twee jaar met 40% is gekelderd.
Moeilijk jaar
Topman Dufour verwacht dat 2024 dan ook een moeilijk jaar zal worden voor de mondiale horlogerie, omdat de vraag afneemt in vergelijking met eerdere piekmomenten. De Zwitser verwacht dat vooral de in verhouding kleinere merken uit Zwitserland getroffen zullen worden door de recessie. Hoewel algemene prijzen zijn gedaald, worden veelgevraagde modellen van Rolex nog steeds ver boven de winkelprijzen verhandeld – het blijft immers een statussymbool. Het is nog echter wel de vraag hoe lang het gaat duren voordat Rolex deze recessie heeft weggewerkt.