Het Nederlandse biermerk Heineken breidt zijn wereldwijde aanwezigheid uit naar een nieuwe markt: Dubai. Dit besluit komt na jaren van strikte regelgeving omtrent alcohol in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dankzij recente versoepelingen in het alcoholbeleid wordt het voor bedrijven als Heineken nu mogelijk om voet aan de grond te krijgen in deze dynamische regio. De bouw van de brouwerij gaat eind 2024 van start, met een geplande voltooiing in 2027. Hiermee markeert Heineken een historische stap, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de veranderende wetgeving in Dubai.

Heineken breidt uit naar de Verenigde Arabische Emiraten

Heineken, opgericht in 1864, is één van de grootste biermerken ter wereld. Het biermerk is actief in meer dan 190 landen en biedt een assortiment van ruim 300 merken. Hoewel Heineken wereldwijd bekendstaat als pionier in de bierindustrie, is de stap naar Dubai bijzonder, aangezien dit de eerste Heineken-brouwerij in de regio zal zijn.

De brouwerij wordt gerealiseerd in samenwerking met Maritime and Mercantile International (MMI), een lokaal bedrijf dat gespecialiseerd is in alcoholimport en distributie. Onder de naam Sirocco zal de brouwerij niet alleen Heineken-bier produceren, maar ook andere merken in het portfolio kunnen versterken.

Veranderingen in Dubai’s alcoholwetgeving

Tot voor kort was Dubai geen makkelijke markt voor alcoholproducenten. Strenge regels beperkten de verkoop en consumptie van alcohol. Dit veranderde echter in de afgelopen jaren. De overheid schafte in 2023 de 30% belasting op alcohol af, evenals de kosten die gepaard gingen met het verkrijgen van een drankvergunning. Deze maatregelen hebben geleid tot een meer toegankelijke markt voor zowel consumenten als bedrijven.