Terwijl de zomer nog in volle gang is, richten vooraanstaande veilinghuizen nu al hun blik een uiterst opmerkelijke erfgoed dat toebehoorde aan kunstverzamelaar Emily Fisher Landau. Zij kwam in maart jongstleden te overlijden. Momenteel is het nog onduidelijk wat er staat te gebeuren met haar allesomvattende kunstcollectie ter waarde van honderden miljoenen.

Wie is Emily Fisher Landau?

Emily Fisher Landau was een Amerikaanse kunstverzamelaar, filantroop en voormalig museumcurator. Ze werd geboren op 16 februari 1917 en overleed eerder dit jaar op 102-jarige leeftijd in Palm Beach.

Ze begon haar verzamelactiviteiten in de vroege jaren ’70, nadat een diefstal van haar sieradenverzameling had geleid tot een aanzienlijke verzekeringsuitkering. Met dat geld begon ze kunstwerken te verzamelen, met een bijzondere nadruk op hedendaagse Amerikaanse kunst en opkomende kunstenaars. Haar collectie groeide gestaag en omvatte werken van bekende kunstenaars zoals Mark Rothko, Andy Warhol, Jasper Johns, Cy Twombly, Robert Rauschenberg, en vele anderen.

Emily Fisher Landau was ook nauw betrokken bij het Whitney Museum of American Art in New York City. Ze diende als curator van het museum en was een actieve supporter van de kunstgemeenschap. In 1991 richtte ze het Fisher Landau Center for Art op, gevestigd in een voormalige parachutefabriek in Long Island City.

Filantropische instellingen

Naast haar kunstcollectie en betrokkenheid bij de kunstwereld, was Fisher Landau ook een gulle filantroop en heeft ze een instelling opgericht om dyslectische kinderen te ondersteunen – ze was zelf dyslectisch. Ze schonk aanzienlijke bedragen aan kunstinstellingen en goede doelen. In 2010 schonk ze bijvoorbeeld 367 kunstwerken – variërend van $ 50 miljoen en $ 75 miljoen in waarde – aan het Whitney Museum, wat een belangrijke aanvulling was op de collectie van het museum.

Haar invloed en bijdragen aan de kunstwereld werden breed erkend en Fisher Landau wordt herinnerd als een toegewijde kunstliefhebber. Ze liet haar dochter Candia achter. Zij treedt in de voetsporen van haar moeder, want ze begint een naam voor haarzelf te maken als verzamelaar en filantroop.

Meerdere ingewijden en dealers melden aan ARTnews dat de collectie van haar overleden moeder tussen de $ 375 miljoen en $ 500 miljoen kan gaan opleveren. Het hoogtepunt uit haar collectie zou een werk van Picasso zijn, genaamd Femme à la montre (1967), ofwel Vrouw met een horloge. Dit schilderij alleen zou al zo’n $ 150 miljoen waard zijn.

Kans is aannemelijk dat de kunstverzameling afgehamerd gaan worden. Veilinghuizen Christie’s en Sotheby’s zouden strijden om met de eer te kunnen strijken.