LVMH-topman Bernard Arnault wordt door Bloomberg gezien als de op één na rijkste man ter wereld. De Fransman is 74 jaar oud en heeft vijf kinderen, Frédéric Arnault, Delphine Arnault, Antoine Arnault, Alexandre Arnault, Jean Arnault. Voor hen ligt allemaal een glansrijke carrière binnen het grootste conglomeraat van Europa in het verschiet.

Zijn dochter Delphine Arnault werd bijvoorbeeld in januari aangesteld als de CEO van Dior, terwijl Frédéric op slechts 25-jarige leeftijd werd benoemd tot CEO van Tag Heuer.

Frédéric Arnault trad op zijn 25e toe tot TAG Heuer

Frédéric Arnault – geboren in 1995 – komt uit een familie met een rijke geschiedenis in de horloge-industrie. Hij is de zoon van Bernard Arnault, de voorzitter en CEO van Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), een van ’s werelds grootste luxegoederenconglomeraten. Deze connectie bracht Frédéric al op jonge leeftijd in aanraking met de wereld van luxe en design.

Frédéric Arnault volgde een uitgebreide opleiding en studeerde af aan de École Polytechnique, een toonaangevende technische universiteit in Frankrijk. Daarna vervolgde hij zijn studie aan de École des Mines in Parijs, waar hij zijn passie voor ondernemerschap en technologie verder ontwikkelde.

De carrière van Frédéric Arnault begon met een opvallend wending toen hij in 2017 toetrad tot de prestigieuze horlogemaker TAG Heuer, een merk dat deel uitmaakt van de LVMH Group. Vervolgens werd hij in 2020 gepromoveerd tot CEO van de Zwitserse horlogemaker met de zetel in La Chaux-de-Fonds.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Frédéric Arnault (@frederic.arnault)

In het begin werkte hij aan strategische projecten en zette hij zijn analytische vaardigheden in om de prestaties van het merk te optimaliseren. Al snel liet Frédéric zien dat hij niet alleen een getalenteerde analist was, maar ook een gepassioneerde kenner van luxe horloges en een visionaire denker.

Door zijn technologische achtergrond en interesse in innovatie bracht Frédéric Arnault een nieuwe impuls in de traditionele horloge-industrie. Bovendien leidde Frédéric Arnault het ontwerp en de ontwikkeling van verschillende nieuwe horlogecollecties van TAG Heuer. Met een scherp oog voor detail en een diep begrip van de markttrends, slaagde hij erin om moderne, maar toch tijdloze ontwerpen te creëren die de traditie van het merk respecteerden.

Nieuwe flagship store van Tag Huer – in New York

Frédéric Arnault heeft bewezen dat hij niet alleen ‘de zoon van’ is, maar precies weet hoe hij een bedrijf als TAG Heuer moet leiden. Hoewel LVMH geen cijfers per merk – alleen per categorie – vrijgeeft, heeft Arnault het over een “dubbelcijferige groei” in de afgelopen jaren, niet door meer horloges te verkopen, maar door duurdere horloges te verkopen.

“Toen ik aantrad als CEO, hebben we een nieuwe retailstrategie gedefinieerd. We wilden veel investeren in onze monobrandstores. Met monomerken kunnen we de volledige merkervaring hebben en sterke klantrelaties ontwikkelen”, zegt Frédéric in gesprek met SCMP na de opening van Tag Huer’s nieuw ‘flagship store’ op Fifth Avenue in New York. “We hadden al een vlaggenschip, maar dat was niet sterk genoeg. Het ging er dus om de algehele ervaring naar een hoger niveau te tillen. Deze winkel is meer dan twee keer zo groot.”

Ook vertelt de pas 28-jarige CEO dat ze het aantal verkooppunten drastisch hebben teruggebracht van 4.000 naar 2.300, terwijl de totale aantal monomerken meer dan verdubbeld zijn. “Op veel plaatsen hadden we een boetiek, maar die was niet noodzakelijkerwijs op de beste locatie of met de beste indeling. Dus we hebben het huidige netwerk aanzienlijk verhoogd. En we openen eigenlijk elke week een boetiek. Hetzij ons rechtstreeks of met partners.”