BMW is jarig en dat wordt groots gevierd. Het fuifje vindt plaats op een hele bijzondere locatie aan het Italiaanse Comomeer, namelijk bij Villa d’Este. Het merk viert haar 100ste verjaardag op Concorso d’Eleganza, een partijtje waarbij menig autoliefhebbershart harder van gaat kloppen. Tussen de meest exclusieve auto’s en motoren die gebouwd zijn tussen de jaren ’20 en ’70 wordt de champagne opengetrokken en kun je genieten van de meest exclusieve hapjes. MrWheels had het genoegen op uitnodiging van BMW Nederland hierbij aanwezig te mogen zijn, tijd om mijn bijzondere ervaringen te delen.

Bijzondere onthulling
Het is even haasten na een flinke reis achter de rug te hebben, maar aangekomen aan het Comomeer hijs in mijzelf meteen in mijn outfit voor die avond volgends de dresscode: ‘Jacket and Tie’. De boot die mij vanaf het hotel ‘Grand Imperiale’ naar Villa d’Este brengt ligt al met draaiende motoren aan de hotelstijger te wachten. Met een flinke vaart word ik in een aantal minuten naar de locatie gebracht waar BMW twee bijzondere concepts zal onthullen, de auto en een motorfiets. Tussen de deftig geklede mensen baan ik mij een weg naar de plek waar het gaat gebeuren, onderweg wordt er nog snel een glas bubbels in mijn handen geduwd en krijg ik talloze hapjes aangeboden. Maar ik moet snel zijn, want de concepts kunnen ieder ogenblik het podium op komen rijden. Na een korte aankondiging hoor ik het gebrul van een dikke zescilinder, het geluid van de motorfiets valt haast in het niet. Het is de op de BMW M2 gebaseerde 2002 Hommage die alle aandacht trekt. Na wat bandentrappen en de iPhone-camera overuren te laten draaien, is het tijd voor het diner. In een van de panden op het terrein van Villa d’Este, traditioneel aan de ronde tafel wordt het diner geserveerd.

Alleen voor genodigden
Na een ontspannen nacht in het Grand Hotel Imperiale moet ik weer vroeg uit de veren om wederom de boot te halen. Hoe eerder je op het terrein van Villa d’Este bent, des te meer je van de auto’s kunt zien. Want ondanks dat de zaterdag alleen voor genodigden is, wordt het naarmate de dag vordert steeds drukker. De zon brandt in de vroege uurtjes al, waardoor de dresscode van dag twee ‘Smart Casual’ als snel te warm is. Ik zoek regelmatig verkoeling in de BMW Lounge en door de vele drankjes die aangeboden worden, want de kans dat je even zonder zit is op dit evenement vrij klein.

Na veel rondloeren, eigenaren van de bijzondere paradepaardjes spreken en vooral genieten van het prachtige geheel wordt het tijd om de motoren te starten. Een voorwaarde om aan dit concours mee te doen is dat je auto moet kunnen rijden, reden voor een mooie parade over het terrein. De deelnemers sluiten langzaam aan in de rij, die overigens per categorie beoordeelt worden. Zo heb je bijvoorbeeld de vooroorlogse auto’s, ‘Cars of the stars’, rallyauto’s en ‘GT man is back’. Zo kent dit concours negen categorieën, die de strenge en stijlvolle jury grondig onder de loep genomen wordt. Je herkent deze mannen aan de hoeden en flink wat papieren met schrijfgerei, moderne gadgets als iPads zijn dit evenement vreemd. Per auto wordt er op ‘de strip’ voor Villa d’Este een verhaal gehouden, waarbij je onder andere (een deel) van de rijke historie en de eigenaar te horen krijgt. Dit tafereel nam een groot deel van de middag in beslag, maar was een grote happening waar iedereen naar uitkeek. Of je nu vanaf het terras, staand aan de grindpaden of zittend in het gras toekeek, iedereen genoot van deze prachtige stoet.

De drukte ontvluchten
Wie de drukte op Villa d’Este even wilde ontvluchten, kon per speedboot naar het nabijgelegen Villa d’Erba vervoert worden. Dit terrein was op zaterdag meer georiënteerd op motorfietsen en bijzondere BMW’s. Aangezien Pure Luxe weinig tot geen verstand van motorfietsen heeft, waren het de prachtige BMW’s die mijn aandacht trokken. Zo stond er een rij 8 Series, E30’s en E36’s. Dat laatste is best bijzonder, want het was de eerste keer dat dit model op dit evenement toegelaten werd. De reden was het 25 jarig bestaan van deze generatie Dreier, die in 1991 op de markt kwam.

Na een korte opfrisser in het hotel was het tijd om met het hele genodigde BMW-gezelschap terug naar Villa d’Erbate keren, waar een grote glazen koepel ingericht was met de Hommage- en Vintage-modellen. Tussen al deze bijzondere snoepjes uit de collectie van BMW-group, vindt ook het diner van dag twee plaats. Een stuk in informeler dan de eerste dag, maar in een net zo bijzondere omgeving.

FullSizeRender_1

Sfeer proeven
De derde dag vindt alles plaats bij Villa d’Erba, reden hiervoor is dat er veel meer drukte wordt verwacht. Het is namelijk de public day, waarbij iedereen een kaartje kan kopen om al dit moois te bekijken. Doordat ik al het pracht en praal al uitgebreid had kunnen bewonderen, was het voornamelijk sfeer proeven en over het prachtige landgoed wandelen. Halverwege de dag besluit ik na een heerlijke lunch aan het Comomeer, vanuit Villa d’Erba huiswaarts te gaan. Ik word met een prachtige 750Li naar mijn hotel vervoert, waar een de prachtige 340i op mij staat te wachten voor een vlotte terugreis.

Lees ook: Saudische Miljardair Shockeert Londen met Optocht van 4 Gouden Supercars.

IMG_0257