Dat een vliegtuig een aardig prijskaartje heeft, dat moge duidelijk zijn. Toch is het grootste vliegtuig ter wereld – de Airbus A380 – niet zonder slag of stoot op de markt gekomen. ’s Werelds grootste passagiersvliegtuig werd zo’n 30 jaar geleden al bedacht, maar toch heeft het extreem lang geduurd alvorens het vliegtuig daadwerkelijk in productie werd genomen.

De Airbus A380 moest een revolutie in vliegen ontketenen, maar slaagde daar (nog) niet in

Het grootste passagiersvliegtuig van de wereld werd gebouwd met het oog op comfort en revolutionaire capaciteiten. Echter, nu het vliegtuig alweer een paar jaar op de markt is komt Airbus tot de conclusie dat het toch niet zo’n succes is als men vooraf gehoopt had. Vanaf 2000 werden er ‘slechts’ 331 van deze toestellen besteld. Een zeer karig aantal en beslist niet de cijfers die je wil overleggen als je beweert ’the next thing in commercial flying’ te zijn.

airbus a380 passagiersvliegtuig Pure Luxe

Een snelle rekensom leert ons wel dat het dan toch al gauw om zo’n €125.780.000.000 aan omzet gaat – met enkel de verkoop van de Airbus A380. Dat lijkt misschien veel geld te zijn, maar niet wanneer je als Airbus zijnde kachel moet laten branden én de productiekosten van een A380 torenhoog zijn. De zeer populaire A320 daarentegen doet het goed. Het toestel is al ruim 8.000 keer verkocht. De A350 – welke pas in 2015 werd geïntroduceerd – heeft nu al meer exemplaren vliegen dan z’n grotere broer – de A380. Bijna 900 namelijk.

airbus a380 passagiersvliegtuig Pure Luxe

Men noemt het project ‘mislukt’

Ondanks het feit dat de Airbus A380 een aardig luxe en comfortabel passagiersvliegtuig is, heeft het gewenste resultaat altijd op zich laten wachten. Er is volgens kenners een vliegtuig gemaakt dat ‘niet klaar is voor de huidige situatie’ en ‘een markt bedient die niet bestaat’. Het maakt de Airbus A380 misschien wel het meest geflopte project van de bouwer – aller tijden. Volgens insiders heeft het project zo’n 15 tot 20 miljard moeten kosten. We kunnen dus wel stellen dat de marge tussen omzet en kosten vrij minimaal is.

airbus a380 passagiersvliegtuig Pure Luxe

Nu komen er voor ’t eerst tweedehands toestellen op de markt. Singapore Airlines ging voor het eerst in 2007 vliegen met de A380 en besluit nu enkele van hun oudste toestellen in de showroom te zetten. Of Airbus nog lang door zal gaan met de productie is gissen. Duidelijk is wel dat de vliegtuigbouwer beslist niet tevreden zal en mag zijn met de levensloop van de reus. We zijn benieuwd of er ooit een waardig vervanger aan zal treden. Tot die tijd boek je je tickets bij Emirates om te genieten van de weelde aan boord van een Airbus A380. En hier lees je meer over je rechten indien deze of een andere vlucht geannuleerd wordt.

Bron: Business Insider Nederland