De eerste Ferretti 1000, opvolger van de 920, werd in 2021 te water gelaten op de Italiaanse scheepswerf Cattolica om vervolgens afgeleverd te worden aan haar eerste (Franse) eigenaar. Ferretti zegt dat het schip het allereerste 100 procent widebody-schip is en ontwierpen het ‘m zo dat de binnen- en buitenruimtes zo goed mogelijk in elkaar opgaan. Het 30 meter lange schip heeft daarnaast ook nog een strandclub en een tendergarage.

Ferretti’s 1000 widebody is het nieuwste vlaggenschip

Gelukkig is de afbouw van de eerste editie van de jachtreeks succesvol volbracht, want eerder dit jaar werd door meerdere bronnen gesuggereerd dat een Ferretti 1000 in vlammen op ging toen er brand uitbrak bij hun scheepswerf, ten zuiden van de welbekende badplaats Rimini. “Het vlaggenschipmodel van de werf is de Ferretti Yachts 1000, en de eerste romp uit de serie werd op 12 maart 2021 te water gelaten. Het is zeer waarschijnlijk dat het een model uit deze lijn was dat tijdens de brand van vanmorgen werd vernietigd.”

Het wordt aangeprezen als hun nieuwste vlaggenschip van Ferretti en het exterieurontwerp is door Filippo Salvetti en een nieuw interieurconcept komt van Ideaeitalia. Met de nieuwe editie hebben ze de focus gelegd op een eenvoudiger concept met strakkere vormem. “Het nieuwe concept voor stromen aan boord dat hier is geïntroduceerd, zal een iconisch onderdeel worden van alle grote schepen in het assortiment”, legt scheepsarchitect Salvetti uit.

Ferretti 1000

“Het nieuwe vlaggenschip is een opwindend koorwerk dat doordrongen is van de flair, visie en passie van zoveel bekwame en getalenteerde mensen die de winnende factor voor Ferretti Yachts vertegenwoordigen”, zei Alberto Galassi, CEO van Ferretti Group, tijden de lancering. “Dit fantastische jacht is echt een prachtig privé-eiland om je toekomst voor te stellen, in contact met de zee en de beste ‘Made in Italy’ maritieme expertise.”

Om te zorgen voor genoeg lichtinval hebben beide ontwerpers veel gebruik gemaakt van glas en om ‘m wendbaar en lichtgewicht te houden ook koolstofvezel. Ook teak is een veelgebruikt materiaal en is toegepast op onder meer de trappen en de loopbruggen. Er zijn meerdere trappen aan de buitenkant om snelle bewegingen tussen de drie niveaus mogelijk te maken. Ziet u uzelf al liggen op het lounge-gedeelte aan de voorzijde, voorzien van een alcoholische versnapering? Wij in ieder geval wel.

Tendergarage

Aan de achterzijde van de Ferretti 1000 is een strandclub die het zwemplatform verbindt met de cockpit en dat platform is niet alleen ontworpen om de tender in het water te laten zakken, maar zorgt er ook voor dat meevarenden die willen zwemmen makkelijk toegang tot het gedeelte krijgen. Tot slot biedt de tendergarage ruimte voor een Williams 445-tender, jetski en twee Seabobs. Kortom; genoeg waterpret te beleven met deze widebody-editie van Ferreti.