Nord werd geïntroduceerd in 2015 op het Moran Yacht & Ship evenement en in 2019 vond de waterlegging plaats. Gebouwd door scheepswerf Lürssen is het superjacht 142 meter lang, voorzien van zes dekken én op iedere mogelijke manier imposant. De eigenaar, de Russische oligarch Alexey Mordashov, grootste aandeelhouder van staalbedrijf Severstal, is getroffen door sancties en doet er alles aan om zijn schip te behouden.

Kaapstad wil superjacht Nord weigeren

Het jacht ‘Nord’ raakte in opspraak toen het enkele weken geleden aanmeerde in Victoria Harbour, Hong Kong. Het werd gevolgd door een spervuur ​​van reacties en bedreigingen uit de Verenigde Staten van Amerika, waar men China waarschuwde voor het stallen van Russische jachten. Het jacht zou daar echter niet lang verblijven, want kortgeleden werd koers gezet richting de Zuid-Afrikaanse hoofdstad Kaapstad.

De crew hoeft niet te rekenen op een warm onthaal, want de burgemeester van de hoofdstad drong de autoriteiten op om het jacht te weigeren. Een woordvoerder van president Cyril Ramaphosa zegt echter dat hij “geen reden” zag om de westerse sancties na te leven. “Zuid-Afrika heeft geen wettelijke verplichting om zich te houden aan sancties die zijn opgelegd door de VS en de EU”, vertelde Vincent Magwenya aan verslaggevers.

AIS-transponder uitgeschakeld

Volgens eSysman SuperYachts suggereerde de Zuid-Afrikaanse regering dat Russische jachten welkom zijn in de wateren van het land, mede doordat ze over de faciliteiten beschikken om de schepen te onderhouden. Terwijl het schip naar verluidt op weg is naar het Afrikaanse content en de Indische Oceaan was overgestoken, heeft de AIS van Nord al sinds 24 oktober geen informatie uitgezonden. Het is een stap die mogelijk is genomen om buiten de schijnwerpers te varen, aangezien het luxe schip de laatste tijd in het middelpunt van negatieve aandacht heeft gestaan.

Nord

Het kan ook een legale reden zijn van de eigenaar met een vermogen van $ 21.4 miljard zijn om piraten te vermijden, die actief zijn in het gebied, maar gezien de huidige situatie, is de eerste beweegreden stukken aannemelijker. Het uitschakelen van de AIS is een bekende truc, maar niet een handeling die eenvoudig is als een knop aan- of uitzetten. Deze keuze zorgt ervoor dat de exacte locatie een bepaalde tijd niet meer wordt doorgegeven en in wezen donker gaat. Daarbij is het illegaal, want het broadcast-transpondersysteem moet in de regel altijd ingeschakeld blijven.