Zelfs met het uitgeputte klimaat vliegen we als Nederlanders het liefst de hele wereld over. Echter hebben we daarvoor een aantal mensen nodig die stevig in hun schoenen staan om de taak als piloot op zich te durven nemen. En eveneens bekwaam genoeg zijn. Het is dus een baan die lang niet voor iedereen is weggelegd, maar zeker wel de moeite waard is als we kijken naar hun loonstrookje.

Een korte, maar zeer intensieve opleiding om piloot te worden

Hoewel leergierigen bij goedbetaalde banen meestel ongelofelijk lang in de schoolbanken moeten zitten, is dat voor piloten niet zo. Het is echter wel degelijk een veeleisende en uitdagende opleiding die je op de best mogelijke manier voorbereidt op het besturen van een vliegtuig.

Na het behalen van een HAVO of VWO diploma, moeten aspirant piloten eerst een toelatingstest doen om te bepalen of vliegen wel in de genen zit. Zo is het uit den boze om in paniek te raken bij verschillende situaties die een piloot zoal kan meemaken, bijvoorbeeld vliegen met een brandende motor.

Piloot

Ook wordt er van piloten verwacht dat ze goede hersens hebben en moeten ze een betrouwbaar setje ogen hebben, aangezien ze diepte moeten kunnen zien en inschatten. Draagt u dus een bril? Dan is de kans een stuk kleiner dat u wordt uitgekozen. Het percentage van de kandidaten die afvallen ligt dan ook rond de 85 %, dat betekent dus dat negen op de tien mensen het niet red.

Als de student met zijn 18e begint aan de vliegopleiding, heeft deze twee jaar lang de tijd om de cockpit van het vliegtuig tot in de kleinste details uit zijn hoofd te leren. Zodra deze is geslaagd voor de opleiding, ontvangt de jonge piloot zijn eerste vliegbrevet, wat overeenkomt met een soort rijbewijs voor piloten. Daarna stappen de piloten in kleine vliegtuigen, om hun ervaring op te kunnen doen in de praktijk.

De studieschuld van wel ruim € 150.000

Het klinkt misschien niet heel heftig, een opleiding van twee jaar, maar de aspirant piloten moeten daarbij genoegen nemen met een torenhoge studieschuld. Dat ‘vliegbewijs’ dat ze na twee jaar in ontvangst mogen nemen heeft ze namelijk wel zo’n € 150.000 gekost. Dat is véél meer dan een gemiddelde HBO- of WO-opleiding van vier jaar. Er kunnen zelfs nog extra kosten gerekend worden afhankelijk van welke luchtvaartmaatschappij de opleiding aanbiedt.

Maar wat verdient een piloot dan eigenlijk? De cijfers kunnen best wel uiteenlopen per maatschappij, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Volgens de Nationale Beroepengids kan een beginnend piloot een netto maandsalaris verwachten tussen de € 3.200 en € 4.500 bij een 40-urige werkweek.

Echter kan een piloot door het maken van vlieguren en het behalen van examens doorgroeien in zijn vak. Met een beetje geluk en doorzettingsvermogen zit een piloot bij een goede maatschappij en krijgen ze na het doorgroeien tot wel € 19.200 bruto per maand. De Nationale Beroepengids zegt ook: “Een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.”

Maar het gemiddelde salaris van een ervaren piloot ligt rond de € 11.200 bruto per maand, wat neerkomt op zo’n € 145.150 jaarlijks. Dus als u interesse heeft in het vliegen over de hele wereld en een mooi salaris wilt verdienen, dan is piloot misschien wel iets voor u!

Benieuwd naar salarissen van andere banen? 

  1. Zoveel verdient een chirurg