De befaamde biefstukken die geserveerd worden bij restaurantketen Loetje gaan als warme broodjes over de toonbank. De zaak loopt zelf zó lekker dat de keten, opgericht in 1977, qua omzet beter presteert dan concurrerende namen als Van der Valk, Ikea en de McDonald’s.

Loetje valt reuze goed in de smaak bij Nederlanders

Dat blijkt uit een onderzoek van Food Inspiration. Dat platform besloot uit te zoeken welke restaurantketen de hoogste omzet heeft pér vestiging, waarbij alleen ketens met minimaal 10 restaurants in Nederland meetellen.

En wat blijkt? Loetje komt het sterkst uit de bus. Na wat gespeculeer door een aantal media-outlets besloot Food Inspiration navraag te doen bij de Restaurant Company Europe (RCE), de exploitant van Loetje. “RCE laat weten dat de gemiddelde omzet ligt tussen €4 miljoen en €4,6 miljoen. Omdat wij voor één bedrag kiezen, stellen wij de gemiddelde omzet op de mediaan van €4,3 miljoen”, aldus FI. “Mooi, zo’n typisch Nederlands concept als nummer 1.”

Van der Valk, Ikea, McDonald’s, Happy Italy en KFC

Ook op de tweede plek staat een andere oer-Hollandse formule. Namelijk die van Van der Valk. Met een omzet van naar schatting € 4.250.000 blijkt deze formule nog altijd goed te werken.

Loetje

Dan is het tijd voor de multinationals. Te beginnen met de Zweedse balletjes van de Ikea. Het Zweedse bedrijf heeft 12 warenhuizen in ons lage landje staan en verwelkomen iedere dag duizenden hongerige gasten in hun restaurants. Het onderzoek wijst uit de zo’n 6% van de totaleomzet wordt behaald met foodverkoop via instore delicatessenshops, bistro’s en restaurants. Wereldwijd is daar zo’n € 2,6 miljard mee gemoeid, terwijl een restaurant van Ikea in Nederland gemiddeld € 3,5 miljoen omzet draait.

Vervolgens komen we aan bij de McDonald’s. Hoewel de Amerikaanse fastfoodketen geen gespecificeerde omzetcijfers prijsgeeft, is het mogelijk om de totaalomzet van de meer dan 250 restaurants te verdelen. Het komt uit op zo’n €4.200.000 per vestiging.

De top 5 completeren was niet eenvoudig. Meerdere restaurants zitten dichtbij elkaar. Happy Italy (eveneens eigendom van RCE) heeft echter de beste papieren, aldus Food Inspiration. Dat met een gemiddelde omzet van tussen € 1,7 tot € 2,3 miljoen. KFC, Humphrey’s, Shabu Shabu en ‘t Zusje, Gauchos en de Burger King zitten ook rond deze omzet.

Typisch Hollands

Om af te sluiten willen we nog even de geschiedenisboeken van Loetje duiken. Restaurant Loetje, beroemd om zijn biefstukgerechten, vond zijn oorsprong in Ludwig ‘Loetje’ Klinkhamer, die in 1977 samen met zijn vrouw een klein eetcafé opende in Amsterdam, genaamd “Café Loetje”. De zaak werd vooral populair door hun perfect bereide biefstuk met een smaakvolle jus, die al snel bekend werd als ‘Biefstuk Loetje’, die nog altijd op de kaart staat.

Het etablissement in Amsterdam-Zuid werd een biljartcafé, maar buurtbewoners konden ook langs voor een uitsmijter of een bal gehakt. Klinkhamer besloot, met zijn slagersachtergrond, een ossenhaasbiefstuk op de kaart te zetten, waardoor de biljarttafel langzamerhand in de weg begon te staan. Vanuit dat ene café heeft Loetje zich verspreid over heel Nederland, van Nijmegen tot Bergen.