Aan al het moois komt een eind. Zo ook aan de bouw van de iconische Lamborghini Huracán met zijn atmosferische V10. Na tien jaar sluit de Italiaanse autofabrikant het beroemde hoofdstuk, en dat doen ze in stijl. Ze lanceren namelijk de Lamborghini Huracán STJ (Super Trofeo Jota), waarvan er wereldwijd slechts tien exemplaren van verschijnen.

Lamborghini lanceert de uiterst gelimiteerde Huracán STJ (tien exemplaren)

Lamborghini vroeg in 2012 patent aan op de naam Huracán, alvorens hij in 2014 voor het eerst in productie ging. Nu, tien jaar later, stokt de productie. In het kader daarvan lanceert de Italiaanse autogigant een laatste, uiterst gelimiteerd model, te weten de Huracán STJ. Volgens kenners een wat meer circuitgerichte variant van de gangbaardere STO.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lamborghini (@lamborghini)

Dit model beschikt over de atmosferische 5,2-liter motor die 631 pk en 417 Nm koppel kan produceren. Dat betekent dat de STJ niet meer kracht heeft dan de variant die er direct aan voorafging. Het vermogen wordt via dezelfde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling naar de achterwielen gestuurd. Om hem beter te laten presteren op racecircuits heeft het Italiaanse merk op alle vier de hoeken viervoudig verstelbare schokdempers toegevoegd, die zijn afgeleid van raceauto’s. Volgens Lamborghini zorgt de update voor een lagere veerstijfheid zonder dat dit ten koste gaat van de controle en het gevoel. De STJ is ook uitgerust met unieke versies van Bridgestone’s Potenza Race-banden, gemonteerd op 20-inch centerlock-wielen.

Aangepaste aerodynamica

Andere updates zijn onder meer een aangepast aerodynamisch pakket met een bijgewerkte frontsplitter en een paar canards, die gepaard gaan met drie graden extra achtervleugelhoek. Lamborghini beweert dat dit heeft geresulteerd in een toename van 10 procent in de “aerodynamische belasting” ten opzichte van de STO, zonder de balans in gevaar te brengen. Esthetisch gezien heeft het Italiaanse merk voor de laatste editie twee speciale kleurstellingen bedacht. Het exemplaar dat hier op de foto’s te zien is, heeft een blauwe afwerking aan de buitenkant met een zwart dak en contrasterende rode en witte accenten. De andere optie krijgt een grijze afwerking en een zwart dak gecombineerd met rode en witte details. In de cabine vindt u een genummerd koolstofvezelplaatje dat de exclusiviteit ervan aangeeft. Kopers krijgen de mogelijkheid om een ​​aanpasbaar plaatje aan de passagierszijde toe te voegen.

Over de prijs in nog niets bekend, maar gezien de schreeuwende exclusiviteit zal deze rond de $ 500.000 liggen.