De Lamborghini Urus geldt als één van de meest populaire sportwagens, en dus evolueert het Italiaanse merk maximaal met de SUV. Zo lanceerden ze eerder al de SUV S, en zijn ze nu op de proppen gekomen met de Urus SE, een plug-in hybride SUV, welke te boek staat als de krachtigste SUV van het merk tot nu toe.

Lamborghini lanceert de Urus SE

Later dit jaar viert de Lamborghini Urus alweer zijn zevende verjaardag. Reden genoeg voor de Italianen om op de proppen te komen met nog een nieuw model. Nadat we eerder al kennis maakten met de Urus S, komt Lamborghini binnenkort op de proppen met de SE. Een Urus die teert op plug-in hybride kracht. Hij is gebaseerd op de Urus S, maar dan met een strakker uiterlijk en dus een plug-in hybride aandrijflijn. Dankzij de elektrohulp is de Lamborghini Urus SE de krachtigste SUV van Lamborghini tot nu toe.

Er verandert, buiten het exterieur, eigenlijk niet veel. Zo produceert de Urus SE met zijn 4,0 liter V8 met twee turbo’s 62o pk en 800 Nm aan koppel. De achtcilinder is helemaal geoptimaliseerd om samen te werken met een elektromotor. Die elektromotor is 192 pk en 483 Nm sterk en helpt de stekker-Urus aan een systeemvermogen van maar liefst 800 pk en 950 Nm. Ondanks zijn relatief hoge gewicht, is de Urus dankzij zijn extra vermogen toch de meest krachtige Lamborghini-SUV tot nu toe.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lamborghini (@lamborghini)

Met de SE sprint u in een luttele 3,4 seconden naar de 100 kilometer per uur, naar de 200 in slechts 11,2 seconden. De topsnelheid van de Lamborghini Urus SE is met 312 km/h ook hoger dan die van de Urus S, die op 305 kilometer per uur ligt. Op puur elektrokracht is met de Urus SE een snelheid van 135 kilometer per uur te behalen.

Nieuw uiterlijk

De grootste verandering is het nieuwe uiterlijk. Zo heeft hij een nieuwe motorkap, welke vooraan veel dieper omlaag duikt dan bij de Urus S. Ook zijn de led-matrixkoplampen nieuw en zijn deze een stuk platter. Ook is Lamborghini van de Y-vormige lichtsignatuur van de led-dagrijverlichting afgestapt. Ook de grill en bumper zijn aders van vorm, waarbij ook de plaats van het kenteken is veranderd.

Tevens is de achterklap nieuw, evenals de achterbumper. Door de opnieuw vormgegeven achterspoiler levert de diffuser meer dan 35% neerwaartse druk bij het bereiken van een hoge snelheid.